علت لاستیک سایی خودرو
نوشته شده توسط : باس درایور
 
 
شاید اگر در هنگام رانندگی متوجه لاستیک سایی خودروتان شده باشید فکر کنید که نشانه خوبی است و زمان تعویض آن فرا رسیده است. این فکر شاید در نگاه اول درست باشد اما همیشه به این معنا نیست. به این خاطر که گاهی اوقات علت لاستیک سایی می‌تواند نشان دهنده مشکلاتی در خودرو مانند مشکل در فنربندی و جلوبندی و فرمان خودرو باشد. در نتیجه با تعویض لاستیک‌ها باری دیگر لاستیک سایی را تجربه خواهید کرد. به این خاطر که مشکل اصلی هنوز هم که هنوزه حل نشده است.
برای اینکه بیشتر با دلایل لاستیک سایی آشنا شوید در این مقاله می‌خواهیم هر آنچه که نیاز است درباره لاستیک سایی بدانید و نحوه برخورد با این مشکلات را به شما بگویم پس با ما همراه شوید.
دلایل لاستیک سایی
لاستیک سایی دلایل مختلفی دارد. همانطور که در مقدمه به آن اشاره کردیم مشاهده ساییدگی لاستیک همیشه به معنای به پایان رسیدن عمر آن نیست. بلکه گاهی اوقات مشکل از دیگر قطعات خودروی شما است. در نتیجه باید با دلیل لاستیک سایی و نحوه برطرف کردن هر کدام از آن‌ها آشنایی داشته باشید. از جمله دلایل لاستیک سایی عبارت‌اند از:
مشکل در فرمان خودرو
مشکل در فرمان خودرو یکی از علت‌های لاستیک سایی است. فرمان خودرو به وسیله یکسری اتصالات و قطعات به چرخ های جلو خودرو متصل می‌شود. بنابراین تأثیر کامل مستقیمی در میزان فرمان پذیری خودرو و هندلینگ خودرو دارد.
البته نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که هندلینگ خودرو بیشتر به طراحی خودرو بستگی دارد. اما نقش فرمان و نحوه تنظیم کردن چرخ ها اهمیت بسزایی در این باره دارد. در نتیجه اگر فرمان ماشین تحت امر شما نباشد بدون اینکه راننده دخالتی در آن انجام دهد به سمت دیگری کشیده شود. این مشکل می‌تواند به مرور زمان باعث به وجود آمدن لاستیک سایی شود.
برای برطرف کردن این مشکل ابتدا باید باد لاستیک‌ها را بررسی کنید. به این خاطر که اگر یکی از چرخ ها باد کمتری نسبت به دیگری داشته باشد ممکن است خودرو به یک سمت کشیده شود. اما اگر باد لاستیک‌ها متعادل و میزان بود ایراد می‌تواند در جعبه فرمان، میل فرمان و... باشد که باید حتماً توسط یک مکانیک مجرب مورد بررسی قرار گیرد.
 
بالانس نبودن چرخ‌ها
چرخ های خودرو شما باید به طور کاملاً مجزا از یکدیگر بالانس باشند و به اصطلاح لنگی نداشته باشند. اما سوالی که پیش می‌آید این است که بالانس نبودن چرخ ها به چه معناست؟
در جواب این سوال باید گفت که بالانس نبودن چرخ به این معنی است که رینگ لاستیک‌های استاندارد خودرو با تمام قطعات آن حدود بیست کیلوگرم وزن دارند. اگر این ۲۰ کیلوگرم وزن در تمام نقاط یک چرخ به صورت کاملاً متوازن توزیع نشده باشد باعث ایجاد ارتعاش و در نتیجه بالانس نبودن چرخ ها خواهد شد.
در صورتی که چرخ های خودرو شما بالانس نباشند لاستیک باعث آسیب رساندن به پلوس ها و جلوبندی خودرو خواهد شد. نتیجه آن این است که لاستیک سایی به سراغ خودرو شما می‌آید. اما چگونه باید متوجه شد که آیا چرخ‌ها بالانس هستند یا خیر؟
برای اطلاع از عدم بالانس بودن چرخ‌ها باید به لرزش فرمان و بدنه ماشین دقت کنید. به این خاطر که اگر فرمان خودرو شما به لرزش درآید نشان دهنده این است که یکی از چرخ های جلو به احتمال بسیار زیاد بالانس نیست. از طرفی دیگر اگر بدنه خودرو بلرزد به این معنا است که چرخ عقب از حالت بالانس در آمده است.
 
برای برطرف کردن این مشکل فقط کافی است به مکانیکی و آپاراتی مراجعه کرده و وزنه‌های بسیار سبکی به قسمتی از رینگ اضافه شود. این کار باعث بالانس شدن چرخ می‌شود. از طرفی دیگر پیشنهاد می‌شود که حدود هر ۲۰ هزار کیلومتر رانندگی به مکانیکی مراجعه کرده و از بالانس بودن چرخ های خود اطمینان پیدا کنید.
فنربندی
فنرهای خودرو با جذب ضربه‌های ناشی از دست اندازهای مختلفی که در جاده‌ها وجود دارند باعث می‌شوند سواری نرم و لذت بخش باشد. فنربندی خودرو از قطعات متعددی تشکیل می‌شود که باعث همراستایی چرخ ها، بوش، یاتاقان‌ها و میله تعادل می‌شود. بنابراین عدم همراستایی این قطعات باعث فرسایش و یا خرابی در قسمت‌های دیگر مانند لاستیک‌ها و یا فنرهای اصلی خودرو خواهد شد.
جلو بندی
جلوبندی خودرو از قطعاتی مانند کمک فنرها، فنرها، سیبک و طبق‌ها تشکیل می‌شود. هر کدام از این قطعات وظایف و عملکرد معین و مخصوص به خود را دارند. از آنجایی که جلوبندی هر خودرو به طور مستقیم با چرخ درگیر است در نتیجه خرابی هر کدام از این قطعات نامبرده شده باعث به وجود آمدن لاستیک سایی خواهند شد. بنابراین هرگاه صدای نامناسبی از جلوی خودرو شبیه به تق تق شنیدید، باید هر چه سریع‌تر به مکانیک مراجعه کنید.
تصادف و آسیب دیدگی شاسی خودرو
اکثر قسمت‌های جلوبندی خودرو با قطعه بزرگی به نام رام در ارتباط هستند. این قطعه یک صفحه بسیار بلند و قطور است که به سر دو شاسی جلو اتصال پیدا می‌کند. هنگامی که خودرو دچار تصادف سنگین می‌شود حتی اگر به ظاهر این قطعه را تعمیر کنید اما باز هم این امکان وجود دارد که رام و سرشاسی های آن دقیقا در سر جای خود قرار نداشته باشند.
حتی چند میلی‌متر تفاوت اندازه رام و سرشاسی هم باعث انحراف رام و خرابی سریع آن خواهد شد. در این مواقع باید به یک صافکار با تجربه مراجعه کنید و از او بخواهید که فاصله دو شاسی خودروی شما را اندازه‌گیری کند.
دلیل لاستیک سایی چرخ جلو
از آنجایی که هدایت خودرو از سمت جلو و تحرک چرخ های جلو بیشتر است در نتیجه چرخ های جلو دچار استهلاک بیشتری می‌شوند. لاستیک سایی در چرخ های جلو خودروهای مختلف می‌تواند متغیر باشد. با این حال اصلی‌ترین دلیل لاستیک سایی چرخ جلو در خودروها مربوط به وضعیت شاسی است.
به عنوان مثال هنگام تصادفات به وجود آمده از جلو خودرو امکان تغییر پیدا کردن وضعیت شاسی وجود دارد. این تغییرات به وجود آمده در نهایت باعث لاستیک سایی چرخ جلو شده و پس از مدتی حرکت، چرخ ها تغییر شکل پیدا می‌کنند. از طرفی دیگر زاویه بین لاستیک‌ها، وضعیت فنرها و هم راستایی آن‌ها می‌تواند در این موضوع تأثیرگذار باشد.
 
علت لاستیک سایی چرخ عقب
مهم‌ترین دلیل لاستیک سایی چرخ عقب را باید به خراب شدن اکسل مرتبط دانست. اکثر خودروهای ساخت ایران محرکه در جلوی خودرو دارند در نتیجه باید این نکته را در نظر گرفت که اگر اکسل عقب خودرو تاب داشته باشد می‌تواند باعث ایجاد لاستیک سایی در چرخ های عقب خودرو شود. علت تاب داشتن اکسل در خودروها به دو عامل کلی یعنی خرابی از ابتدا یا خرابی بر اثر ضربات وارد شده بستگی دارد.
علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون
لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون خودرو را می‌توان یکی از شایع‌ترین نوع لاستیک سایی دانست. هنگام به وجود آمدن این مشکل ابتدا شما باید عدم تنظیم چرخ خودرو را بررسی کنید. اگر بخش پیشین چرخهای جلو با انتهای آن در یک راستا نباشند مشکل لاستیک سایی قطعاً مربوط به همین موضوع خواهد بود.
برای رفع این مشکل باید به سراغ جلوبندی کار بروید. تعمیرکار مورد نظر ابتدا از طریق یک میله اندازه جلو و عقب لاستیک خودرو شما را بررسی خواهد کرد. اگر این فاصله با یکدیگر سازگار نباشند و اختلاف داشته باشند این مشکل با تنظیم چرخ های جلو رفع می‌شود.
علت لاستیک سایی چرخ جلو از داخل
نکته‌ای که هنگام لاستیک سایی چرخ جلو از داخل باید به آن توجه کنید زاویه چرخ ها است. زاویه بیرون بودن یا زاویه داخل بودن چرخ های جلوی خودرو علاوه بر اینکه فرمان ‌پذیری خودرو را تنظیم می‌کنند، در لاستیک سایی و فرسودگی لاستیک خودرو نیز نقش مؤثری دارند. در نتیجه اگر این زاویه‌ها به درستی تنظیم نشده باشند این مورد را باید یکی از دلایل اصلی لاستیک سایی چرخ جلو از داخل خودرو دانست.




:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: