نوشته شده توسط : باس درایور

 

آیا در مورد قطعات خودرو چیزی می دانید؟ ترمز روغنی، ترمز بادی و لنت ترمز کامیون از قطعات یدکی اصلی خودرو هستند. بسیاری از افراد به دلیل ناآگاهی خود از این قطعات باعث آسیب به سیستم خودرو یا کامیون می شوند و پس از آن باید هزینه زیادی برای تعمیر و یا تعویض بپردازند. اما مسئله اصلی این است که چگونه ترمز روغنی را به ترمز بادی تبدیل کنیم؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با این فرآیند آشنا شوید.

ترمز روغنی چیست؟

روغن ترمز یا روغن ترمز نوعی روغن خاص است که در سیستم ترمز خودروها و سایر دستگاه های دارای سیستم ترمز استفاده می شود. به طور عمده در اتومبیل های سبک و سنگین، موتور سیکلت ها و وسایل نقلیه صنعتی استفاده می شود. وظیفه روغن ترمز که یکی از قطعات یدکی اصلی کامیون است، حفظ عملکرد بهینه سیستم ترمز و جلوگیری از فرسایش و آسیب به قطعات ترمز است. روغن ترمز به طور کلی دارای ویژگی های زیر است:

برای خرید شبرنگ اتوبوس کلیک کنید.

  • نقطه جوش بالا: این ویژگی مهم است زیرا سیستم ترمز در حین کار بسیار داغ می شود و به روغنی نیاز دارد که در دماهای بالا پایدار باشد.
  • ویسکوزیته مناسب: ترمز روغنی باید ویسکوزیته مناسبی داشته باشد تا به طور منسجم در سیستم ترمز جریان یابد و گرمای ترمز را به خوبی تابش کند.
  • مقاومت در برابر اکسیداسیون: ترمز روغنی باید در برابر اکسیداسیون و تجزیه حرارتی مقاوم باشد، زیرا در سیستم ترمز به دلیل حرارت زیاد و وجود هوا، روغن با شرایط اکسیداسیون مواجه می شود.
  • بدون خوردگی: ترمز روغنی نباید با قطعات فلزی در سیستم ترمز واکنش داده و باعث خوردگی شود.

معمولا روغن ترمز از ترکیبات مختلفی از روغن های معدنی و مصنوعی تشکیل شده است. استفاده از روغن ترمز مناسب و تعویض منظم آن برای حفظ عملکرد صحیح سیستم ترمز و ایمنی رانندگی بسیار مهم است. برای مشخصات دقیق و نوع روغن ترمز مورد استفاده در وسیله نقلیه خود، به دفترچه راهنمای سازنده مراجعه کنید.

ترمز بادی چیست؟

ترمز هوا یک سیستم ترمز و قطعات یدکی کامیون است که در برخی وسایل نقلیه مانند کامیون، اتوبوس و قطار استفاده می شود. این سیستم ترمز از هوای فشرده برای فعال کردن ترمز استفاده می کند.

سیستم ترمز هوا عمدتاً از دو بخش تشکیل شده است: یک کمپرسور هوا و یک سیستم توزیع هوا. کمپرسور هوا هوای مورد نیاز محیط را جمع آوری کرده و آن را فشرده می کند. سپس هوای فشرده توسط سیستم توزیع هوا به کالیپرهای ترمز فرستاده می شود تا ترمزها را اعمال کند و خودرو را متوقف کند یا سرعت آن را کنترل کند.

به عنوان مثال، در یک کامیون با ترمز هوا، فشار هوا از طریق خطوط هوا به ترمزهای چرخ منتقل می شود. هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد، سیستم توزیع هوا هوا را به سیلندرهای ترمز می فرستد و فشار هوا سیلندرها را فشرده و ترمزها را فعال می کند.

استفاده از ترمز بادی دارای مزایایی مانند عملکرد قوی تر و قابل اطمینان تر در مقایسه با سیستم ترمز هیدرولیک است. همچنین در صورت خرابی سیستم، ترمز بادی معمولاً به تدریج عمل می کند و خودرو را به طور کامل متوقف می کند، در حالی که سیستم ترمز هیدرولیک به طور ناگهانی قطع می شود و ممکن است برای راننده و سایر شرکت کنندگان خطر ایجاد کند. ترافیک

نحوه تبدیل ترمز روغنی به ترمز بادی

ترمز روغنی و ترمز بادی دو نوع سیستم ترمز هستند که در خودروها استفاده می شوند. ترمزهای روغنی از روغن هیدرولیک برای انتقال فشار ترمز استفاده می کنند، در حالی که ترمزهای هوا از هوای فشرده برای انتقال فشار ترمز استفاده می کنند. اگر می خواهید سیستم ترمز روغن خودرو را به سیستم ترمز بادی تغییر دهید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

اول از همه، مطمئن شوید که ماشین شما برای تبدیل به سیستم ترمز بادی مناسب است. برخی از خودروها فقط برای استفاده از سیستم ترمز روغنی طراحی شده اند و امکان سوئیچ به سیستم ترمز بادی وجود ندارد.

بررسی کنید که آیا سیستم ترمز هوا و لنت ترمز کامیون در دسترس شما هستند یا خیر. سیستم ترمز هوا شامل کمپرسور هوا، مخزن هوا، سوپاپ ها و لوله های هوا می باشد. شما باید این موارد را داشته باشید تا بتوانید به سیستم ترمز هوایی تغییر دهید.

ابتدا باید سیستم ترمز روغن را از ماشین تخلیه کنید. برای این کار باید روغن ترمز خودرو را تصفیه کنید و سپس با استفاده از دریچه های تخلیه روغن ترمز را خارج کنید.

سپس باید سیستم ترمز هوا را نصب کنید. این شامل نصب کمپرسور هوا، مخزن هوا، شیرها و لوله های هوا می باشد. نصب این موارد باید به طور کامل و دقیق انجام شود تا سیستم ترمز بادی به درستی کار کند.

پس از نصب سیستم ترمز هوا، باید لوله های هوا را به قسمت های مربوطه خودرو متصل کنید. این شامل اتصال لوله های هوا به کمپرسور، مخزن هوا و سیستم ترمز هوا می باشد.

پس از نصب کامل، سیستم ترمز هوا باید تست شود. مطمئن شوید که همه سوپاپ ها به درستی کار می کنند و فشار هوا در سیستم ترمز هوا درست است. برای این منظور ماشین را روشن کنید و سیستم ترمز را تست کنید.

توجه داشته باشید که تبدیل سیستم ترمز روغنی به سیستم ترمز بادی فرآیند پیچیده ای است و ممکن است نیاز به دانش فنی و تجربه داشته باشد. به خاطر داشته باشید که انجام این تغییرات بدون دانش فنی کافی ممکن است منجر به مشکلات و خرابی های جدی در سیستم ترمز شود. در صورت نیاز بهتر است به یک تکنسین ماهر و خبره مراجعه کنید تا این کار را برای شما انجام دهد.

حرف پایانی

در این مقاله به تفاوت ترمزهای روغنی و بادی و کارایی این دو نوع ترمز اشاره کردیم. اگر قصد دارید ترمز روغنی را به ترمز بادی تبدیل کنید، این مقاله قطعا به شما کمک خواهد کرد. دغدغه اصلی رانندگان کامیون های سنگین خرید لوازم یدکی ماشین سنگین مانند لنت ترمز کامیون ها به دلیل کمبود وقت است. شما می توانید با مراجعه به سایت تهران یکتا کلیه لوازم یدکی مورد نیاز خود را خریداری نمایید.



:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : باس درایور

 

چقدر با اصطلاحات اتوبوس آشنا هستید؟  در این مقاله قصد داریم چندتا از اصطلاحات اتوبوس ها را برای شما توضیح دهیم.

اصطلاحات اتوبوس گردشگری

سر خالی یعنی چه؟

اولین اصطلاح رایج در اتوبوسرانی، رانندگان و تورهای گردشگری سر خالی است. این اصطلاح بیشتر برای سفرهای ورودی به کار می رود. سفرهایی که مسافران خارجی به ایران می آیند، مثلا یک روز به تهران می آیند، بعد به شیراز می روند تا از شیراز دیدن کنند. در این زمان آژانس گردشگری یک اتوبوس خالی برای شیراز اجاره می کند تا اتوبوس بدون مسافر خود را به شیراز بیاورد تا فردای آن روز در شیراز مسافربری کند.اتوبوس خالی برای راننده سودی ندارد زیرا حداقل ظرفیت اتوبوس VIP 31 نفر است و وقتی به مقصدی خالی از مسافر می رود هزینه استهلاک و سوخت به عهده راننده است و راننده هیچ سودی به دست نمی آورد واغلب باعث اعتراض رانندگان و افزایش قیمت اتوبوس برای مسافران و در نتیجه اعتراض به قیمت می شود اما در تورهای ورودی با توجه به کلاس تورهای خارجی و مبلغی که برای این تورها هزینه می شود. ، به صرفه است. در عوض، یک اتوبوس تمیز به موقع به مکان تعیین شده برای جابجایی گردشگران می رسد و نگرانی از کثیف شدن اتوبوس یا دیر رسیدن و اختلال در برنامه ریزی تور را به حداقل می رساند.

برای خرید و استعلام قیمت لوازم یدکی ماشین سنگین کلیک کنید.

 

تورهای ورودی چیست

تورهای ورودی می توانند به یکی از جذاب ترین و پرسودترین بخش های آژانس گردشگری تبدیل شوند به شرطی که قوانین را بدانید و اصول را رعایت کنید.برای مسافران خارجی و گردشگران کشورهای دیگر برگزار می شود و با تورهای داخلی ایران تفاوت زیادی دارد زیرا علاوه بر جاذبه های اصلی مربوط به یک شهر مانند میدان پل سی وسه اصفهان، تخت جمشید شیراز یا دره ستارگان قشم. تورلیدرها باید اطلاعات کافی در مورد مقصد مورد نظر داشته باشند تا گردشگر بتواند مردم را با فرهنگ، جغرافیا، تاریخ و سبک زندگی مردم ایران آشنا کند و جهان را با چهره ایران و ایرانی آشنا کند.

مطالعه بیشتر : تولید کننده بوق اتوبوس

مزیت ثبت ساعت اتوبوس در کلانتری چیست؟ چرا ایمنی را افزایش می دهد؟

با توجه به اینکه سرعت مجاز اتوبوس های درون شهری حداکثر 110 کیلومتر و حداقل 70 کیلومتر بر ساعت است، مثلاً اگر فاصله شهر الف تا ب 100 کیلومتر باشد، راننده اتوبوس باید حداکثر یک ساعت این مسیر را طی کند. در کلانتری هر دو شهرستان جهت جلوگیری از سرعت غیرمجاز زمان خروج از شهر مبدا و ورود به شهر مقصد را به کلانتری شهرستان اعلام می کند. علاوه بر همه اینها، با توجه به اینکه اتوبوس یکی از وسایل نقلیه مهم است، ثبت ساعت به صورت آنلاین با استفاده از سیستم GPSو سامانه سپهتن امکان پذیر است. تمام این امکانات و اقدامات برای افزایش ایمنی مسافران و خود راننده به کار می رود. یکی از مزیت های ثبت زمان اتوبوس، آنالیز رانندگی راننده مورد نظر است، ضمن اینکه هر راننده باید برای ثبت زمان با مدارک لازم به کلانتری مراجعه کند. زمان ثبت نام بین ساعت 10:00 شب و ساعت 7 صبح بر اساس تصمیم پلیس راه اجباری است تا رانندگان از خودرو پیاده شده و از حالت خواب آلودگی خارج شوند. در صورت تخلف راننده از این قانون، طبق قانون گواهینامه رانندگی وی به مدت 45 روز ضبط می شود و در این مدت حق رانندگی نخواهد داشت.

واژه سپهتن به چه معناست

کلمه سپهتن مخفف سامانه هوشمند نظارت بر تردد ناوگان است. این سیستم در واقع برای نظارت و کنترل بهینه تر ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس) طراحی و شکل گرفته است. برای استفاده از این سیستم دستگاهی در داخل خودرو تعبیه شده است

GPRSاز طریق سیم کارت GFM اطلاعات مربوط به خودرو شامل سرعت، مشخصات گواهینامه رانندگی، ساعات کار و زمان سفر را به طور مداوم به مرکز پلیس راهنمایی و رانندگی ارسال می کند. این سیستم قادر است با انتقال اطلاعات بین انواع سیستم ها و سیستم مرکزی پلیس راهنمایی و رانندگی ناوگان عمومی را به راحتی کنترل کند.

از دیگر مزایای سامانه سپهتن امکان استعلام داشتن یا نداشتن بیمه، معاینه فنی و جلوگیری از قاچاق سوخت است که در تمامی این موارد سود خالص راننده و سرنشینان بوده و کنترل را برای پلیس راهنمایی و رانندگی آسان می کند. باعث صرفه جویی در انرژی، زمان و کاهش ترافیک رانندگان می شود.

طبق قانون مصوب پلیس راه هر راننده مجاز است روزانه 9 ساعت رانندگی کند و هر 4 ساعت یک بار باید ده دقیقه استراحت داشته باشد. او می گوید که این ویژگی ایمنی را افزایش می دهد و خواب آلودگی راننده را به دلیل استراحت کاهش می دهد.

کمک راننده در اتوبوس

در اتوبوس ها و سایر وسایل حمل و نقل عمومی، رانندگان بر اساس سوابق، تجربیات و سایر مهارت ها دارای رتبه ها و رتبه های متفاوتی هستند. رده ها از کاپیتان 1 تا کاپیتان 4 طبقه بندی می شوند و کاپیتان چهارم یک کارآموز است. و در ابتدای کار رنگ کتاب با سایر کاپیتان ها فرق می کند و باید سه سال آموزش ببیند تا با تجربه و آزمایش شود و در این سه سال محدودیت هایی مانند رانندگی نکردن در شب دارد. زمانی که باران می بارد و غیره و به دستور سایر ناخداها هم با محدودیت مواجه هستند اما ناخدا اول که باید حداقل 15 سال سابقه رانندگی داشته باشد و هر 9 بار با یکی از کمک راننده های اتوبوس جای خود را عوض کند. ساعت برای جلوگیری از خستگی و خواب آلودگی.



:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : باس درایور

 

آیا در مورد قطعات خودرو چیزی می دانید؟ ترمز روغنی، ترمز بادی و لنت ترمز کامیون از قطعات یدکی اصلی خودرو هستند. بسیاری از افراد به دلیل ناآگاهی خود از این قطعات باعث آسیب به سیستم خودرو یا کامیون می شوند و پس از آن باید هزینه زیادی برای تعمیر و یا تعویض بپردازند. اما مسئله اصلی این است که چگونه ترمز روغنی را به ترمز بادی تبدیل کنیم؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با این فرآیند آشنا شوید.

برای خرید لوازم یدکی ماشین سنگین کلیک کنید

ترمز روغنی چیست؟

روغن ترمز یا روغن ترمز نوعی روغن خاص است که در سیستم ترمز خودروها و سایر دستگاه های دارای سیستم ترمز استفاده می شود. به طور عمده در اتومبیل های سبک و سنگین، موتور سیکلت ها و وسایل نقلیه صنعتی استفاده می شود. وظیفه روغن ترمز که یکی از قطعات یدکی اصلی کامیون است، حفظ عملکرد بهینه سیستم ترمز و جلوگیری از فرسایش و آسیب به قطعات ترمز است. روغن ترمز به طور کلی دارای ویژگی های زیر است:

نقطه جوش بالا: این ویژگی مهم است زیرا سیستم ترمز در حین کار بسیار داغ می شود و به روغنی نیاز دارد که در دماهای بالا پایدار باشد.

ویسکوزیته مناسب: ترمز روغنی باید ویسکوزیته مناسبی داشته باشد تا به طور منسجم در سیستم ترمز جریان یابد و گرمای ترمز را به خوبی تابش کند.

مقاومت در برابر اکسیداسیون: ترمز روغنی باید در برابر اکسیداسیون و تجزیه حرارتی مقاوم باشد، زیرا در سیستم ترمز به دلیل حرارت زیاد و وجود هوا، روغن با شرایط اکسیداسیون مواجه می شود.

بدون خوردگی: ترمز روغنی نباید با قطعات فلزی در سیستم ترمز واکنش داده و باعث خوردگی شود.

معمولا روغن ترمز از ترکیبات مختلفی از روغن های معدنی و مصنوعی تشکیل شده است. استفاده از روغن ترمز مناسب و تعویض منظم آن برای حفظ عملکرد صحیح سیستم ترمز و ایمنی رانندگی بسیار مهم است. برای مشخصات دقیق و نوع روغن ترمز مورد استفاده در وسیله نقلیه خود، به دفترچه راهنمای سازنده مراجعه کنید.

برای خرید چراغ جلو کامیون کلیک کنید

ترمز بادی چیست؟

ترمز بادی یک سیستم ترمز و قطعات یدکی کامیون است که در برخی وسایل نقلیه مانند کامیون، اتوبوس و قطار استفاده می شود. این سیستم ترمز از هوای فشرده برای فعال کردن ترمز استفاده می کند.

سیستم ترمز بادی عمدتاً از دو بخش تشکیل شده است: یک کمپرسور هوا و یک سیستم توزیع هوا. کمپرسور هوا هوای مورد نیاز محیط را جمع آوری کرده و آن را فشرده می کند. سپس هوای فشرده توسط سیستم توزیع هوا به کالیپرهای ترمز فرستاده می شود تا ترمزها را اعمال کند و خودرو را متوقف کند یا سرعت آن را کنترل کند.

به عنوان مثال، در یک کامیون با ترمز بادی فشار هوا از طریق خطوط هوا به ترمزهای چرخ منتقل می شود. هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد، سیستم توزیع هوا، هوا را به سیلندرهای ترمز می فرستد و فشار هوا سیلندرها را فشرده و ترمزها را فعال می کند.

استفاده از ترمز بادی دارای مزایایی مانند عملکرد قوی تر و قابل اطمینان تر در مقایسه با سیستم ترمز هیدرولیک است. همچنین در صورت خرابی سیستم، ترمز بادی معمولاً به تدریج عمل می کند و خودرو را به طور کامل متوقف می کند، در حالی که سیستم ترمز هیدرولیک به طور ناگهانی قطع می شود و ممکن است برای راننده و سایر شرکت کنندگان خطر ایجاد کند.

نحوه تبدیل ترمز روغنی به ترمز بادی

ترمز روغنی و ترمز بادی دو نوع سیستم ترمز هستند که در خودروها استفاده می شوند. ترمزهای روغنی از روغن هیدرولیک برای انتقال فشار ترمز استفاده می کنند، در حالی که ترمزهای هوا از هوای فشرده برای انتقال فشار ترمز استفاده می کنند. اگر می خواهید سیستم ترمز روغن خودرو را به سیستم ترمز بادی تغییر دهید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

اول از همه، مطمئن شوید که ماشین شما برای تبدیل به سیستم ترمز بادی مناسب است. برخی از خودروها فقط برای استفاده از سیستم ترمز روغنی طراحی شده اند و امکان سوئیچ به سیستم ترمز بادی وجود ندارد.

بررسی کنید که آیا سیستم ترمز بادی و لنت ترمز کامیون در دسترس شما هستند یا خیر. سیستم ترمز بادی شامل کمپرسور هوا، مخزن هوا، سوپاپ ها و لوله های هوا می باشد. شما باید این موارد را داشته باشید تا بتوانید به سیستم ترمز بادییی تغییر دهید.

ابتدا باید سیستم ترمز روغن را از ماشین تخلیه کنید. برای این کار باید روغن ترمز خودرو را تصفیه کنید و سپس با استفاده از دریچه های تخلیه روغن ترمز را خارج کنید.

سپس باید سیستم ترمز بادی را نصب کنید. این شامل نصب کمپرسور هوا، مخزن هوا، شیرها و لوله های هوا می باشد. نصب این موارد باید به طور کامل و دقیق انجام شود تا سیستم ترمز بادی به درستی کار کند.

پس از نصب سیستم ترمز بادی، باید لوله های هوا را به قسمت های مربوطه خودرو متصل کنید. این شامل اتصال لوله های هوا به کمپرسور، مخزن هوا و سیستم ترمز بادی می باشد.

پس از نصب کامل، سیستم ترمز بادی باید تست شود. مطمئن شوید که همه سوپاپ ها به درستی کار می کنند و فشار هوا در سیستم ترمز بادی درست است. برای این منظور ماشین را روشن کنید و سیستم ترمز را تست کنید.

توجه داشته باشید که تبدیل سیستم ترمز روغنی به سیستم ترمز بادی فرآیند پیچیده ای است و ممکن است نیاز به دانش فنی و تجربه داشته باشد. به خاطر داشته باشید که انجام این تغییرات بدون دانش فنی کافی ممکن است منجر به مشکلات و خرابی های جدی در سیستم ترمز شود. در صورت نیاز بهتر است به یک تکنسین ماهر و خبره مراجعه کنید تا این کار را برای شما انجام دهد.

حرف پایانی

در این مقاله به تفاوت ترمزهای روغنی و بادی و کارایی این دو نوع ترمز اشاره کردیم. اگر قصد دارید ترمز روغنی را به ترمز بادی تبدیل کنید، این مقاله قطعا به شما کمک خواهد کرد. دغدغه اصلی رانندگان کامیون های سنگین خرید قطعات یدکی مانند لنت ترمز کامیون ها به دلیل کمبود وقت است. شما می توانید با مراجعه به سایت تهران یکتا کلیه لوازم یدکی مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

 


:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 مهر 1402 | نظرات ()