آیا در مورد قطعات خودرو چیزی می دانید؟ ترمز روغنی، ترمز بادی و لنت ترمز کامیون از قطعات یدکی اصلی خودرو هستند. بسیاری از افراد به دلیل ناآگاهی خود از این قطعات باعث آسیب به سیستم خودرو یا کامیون می شوند و پس از آن باید هزینه زیادی برای تعمیر و یا تعویض بپردازند. اما مسئله اصلی این است که چگونه ترمز روغنی را به ترمز بادی تبدیل کنیم؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با این فرآیند آشنا شوید.
برای خرید لوازم یدکی ماشین سنگین کلیک کنید
ترمز روغنی چیست؟
روغن ترمز یا روغن ترمز نوعی روغن خاص است که در سیستم ترمز خودروها و سایر دستگاه های دارای سیستم ترمز استفاده می شود. به طور عمده در اتومبیل های سبک و سنگین، موتور سیکلت ها و وسایل نقلیه صنعتی استفاده می شود. وظیفه روغن ترمز که یکی از قطعات یدکی اصلی کامیون است، حفظ عملکرد بهینه سیستم ترمز و جلوگیری از فرسایش و آسیب به قطعات ترمز است. روغن ترمز به طور کلی دارای ویژگی های زیر است:
نقطه جوش بالا: این ویژگی مهم است زیرا سیستم ترمز در حین کار بسیار داغ می شود و به روغنی نیاز دارد که در دماهای بالا پایدار باشد.
ویسکوزیته مناسب: ترمز روغنی باید ویسکوزیته مناسبی داشته باشد تا به طور منسجم در سیستم ترمز جریان یابد و گرمای ترمز را به خوبی تابش کند.
مقاومت در برابر اکسیداسیون: ترمز روغنی باید در برابر اکسیداسیون و تجزیه حرارتی مقاوم باشد، زیرا در سیستم ترمز به دلیل حرارت زیاد و وجود هوا، روغن با شرایط اکسیداسیون مواجه می شود.
بدون خوردگی: ترمز روغنی نباید با قطعات فلزی در سیستم ترمز واکنش داده و باعث خوردگی شود.
معمولا روغن ترمز از ترکیبات مختلفی از روغن های معدنی و مصنوعی تشکیل شده است. استفاده از روغن ترمز مناسب و تعویض منظم آن برای حفظ عملکرد صحیح سیستم ترمز و ایمنی رانندگی بسیار مهم است. برای مشخصات دقیق و نوع روغن ترمز مورد استفاده در وسیله نقلیه خود، به دفترچه راهنمای سازنده مراجعه کنید.
برای خرید چراغ جلو کامیون کلیک کنید
ترمز بادی چیست؟
ترمز بادی یک سیستم ترمز و قطعات یدکی کامیون است که در برخی وسایل نقلیه مانند کامیون، اتوبوس و قطار استفاده می شود. این سیستم ترمز از هوای فشرده برای فعال کردن ترمز استفاده می کند.
سیستم ترمز بادی عمدتاً از دو بخش تشکیل شده است: یک کمپرسور هوا و یک سیستم توزیع هوا. کمپرسور هوا هوای مورد نیاز محیط را جمع آوری کرده و آن را فشرده می کند. سپس هوای فشرده توسط سیستم توزیع هوا به کالیپرهای ترمز فرستاده می شود تا ترمزها را اعمال کند و خودرو را متوقف کند یا سرعت آن را کنترل کند.
به عنوان مثال، در یک کامیون با ترمز بادی فشار هوا از طریق خطوط هوا به ترمزهای چرخ منتقل می شود. هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد، سیستم توزیع هوا، هوا را به سیلندرهای ترمز می فرستد و فشار هوا سیلندرها را فشرده و ترمزها را فعال می کند.
استفاده از ترمز بادی دارای مزایایی مانند عملکرد قوی تر و قابل اطمینان تر در مقایسه با سیستم ترمز هیدرولیک است. همچنین در صورت خرابی سیستم، ترمز بادی معمولاً به تدریج عمل می کند و خودرو را به طور کامل متوقف می کند، در حالی که سیستم ترمز هیدرولیک به طور ناگهانی قطع می شود و ممکن است برای راننده و سایر شرکت کنندگان خطر ایجاد کند.
نحوه تبدیل ترمز روغنی به ترمز بادی
ترمز روغنی و ترمز بادی دو نوع سیستم ترمز هستند که در خودروها استفاده می شوند. ترمزهای روغنی از روغن هیدرولیک برای انتقال فشار ترمز استفاده می کنند، در حالی که ترمزهای هوا از هوای فشرده برای انتقال فشار ترمز استفاده می کنند. اگر می خواهید سیستم ترمز روغن خودرو را به سیستم ترمز بادی تغییر دهید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:
اول از همه، مطمئن شوید که ماشین شما برای تبدیل به سیستم ترمز بادی مناسب است. برخی از خودروها فقط برای استفاده از سیستم ترمز روغنی طراحی شده اند و امکان سوئیچ به سیستم ترمز بادی وجود ندارد.
بررسی کنید که آیا سیستم ترمز بادی و لنت ترمز کامیون در دسترس شما هستند یا خیر. سیستم ترمز بادی شامل کمپرسور هوا، مخزن هوا، سوپاپ ها و لوله های هوا می باشد. شما باید این موارد را داشته باشید تا بتوانید به سیستم ترمز بادییی تغییر دهید.
ابتدا باید سیستم ترمز روغن را از ماشین تخلیه کنید. برای این کار باید روغن ترمز خودرو را تصفیه کنید و سپس با استفاده از دریچه های تخلیه روغن ترمز را خارج کنید.
سپس باید سیستم ترمز بادی را نصب کنید. این شامل نصب کمپرسور هوا، مخزن هوا، شیرها و لوله های هوا می باشد. نصب این موارد باید به طور کامل و دقیق انجام شود تا سیستم ترمز بادی به درستی کار کند.
پس از نصب سیستم ترمز بادی، باید لوله های هوا را به قسمت های مربوطه خودرو متصل کنید. این شامل اتصال لوله های هوا به کمپرسور، مخزن هوا و سیستم ترمز بادی می باشد.
پس از نصب کامل، سیستم ترمز بادی باید تست شود. مطمئن شوید که همه سوپاپ ها به درستی کار می کنند و فشار هوا در سیستم ترمز بادی درست است. برای این منظور ماشین را روشن کنید و سیستم ترمز را تست کنید.
توجه داشته باشید که تبدیل سیستم ترمز روغنی به سیستم ترمز بادی فرآیند پیچیده ای است و ممکن است نیاز به دانش فنی و تجربه داشته باشد. به خاطر داشته باشید که انجام این تغییرات بدون دانش فنی کافی ممکن است منجر به مشکلات و خرابی های جدی در سیستم ترمز شود. در صورت نیاز بهتر است به یک تکنسین ماهر و خبره مراجعه کنید تا این کار را برای شما انجام دهد.
حرف پایانی
در این مقاله به تفاوت ترمزهای روغنی و بادی و کارایی این دو نوع ترمز اشاره کردیم. اگر قصد دارید ترمز روغنی را به ترمز بادی تبدیل کنید، این مقاله قطعا به شما کمک خواهد کرد. دغدغه اصلی رانندگان کامیون های سنگین خرید قطعات یدکی مانند لنت ترمز کامیون ها به دلیل کمبود وقت است. شما می توانید با مراجعه به سایت تهران یکتا کلیه لوازم یدکی مورد نیاز خود را خریداری نمایید.
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0