نوشته شده توسط : باس درایور
 
 
شاید اگر در هنگام رانندگی متوجه لاستیک سایی خودروتان شده باشید فکر کنید که نشانه خوبی است و زمان تعویض آن فرا رسیده است. این فکر شاید در نگاه اول درست باشد اما همیشه به این معنا نیست. به این خاطر که گاهی اوقات علت لاستیک سایی می‌تواند نشان دهنده مشکلاتی در خودرو مانند مشکل در فنربندی و جلوبندی و فرمان خودرو باشد. در نتیجه با تعویض لاستیک‌ها باری دیگر لاستیک سایی را تجربه خواهید کرد. به این خاطر که مشکل اصلی هنوز هم که هنوزه حل نشده است.
برای اینکه بیشتر با دلایل لاستیک سایی آشنا شوید در این مقاله می‌خواهیم هر آنچه که نیاز است درباره لاستیک سایی بدانید و نحوه برخورد با این مشکلات را به شما بگویم پس با ما همراه شوید.
دلایل لاستیک سایی
لاستیک سایی دلایل مختلفی دارد. همانطور که در مقدمه به آن اشاره کردیم مشاهده ساییدگی لاستیک همیشه به معنای به پایان رسیدن عمر آن نیست. بلکه گاهی اوقات مشکل از دیگر قطعات خودروی شما است. در نتیجه باید با دلیل لاستیک سایی و نحوه برطرف کردن هر کدام از آن‌ها آشنایی داشته باشید. از جمله دلایل لاستیک سایی عبارت‌اند از:
مشکل در فرمان خودرو
مشکل در فرمان خودرو یکی از علت‌های لاستیک سایی است. فرمان خودرو به وسیله یکسری اتصالات و قطعات به چرخ های جلو خودرو متصل می‌شود. بنابراین تأثیر کامل مستقیمی در میزان فرمان پذیری خودرو و هندلینگ خودرو دارد.
البته نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که هندلینگ خودرو بیشتر به طراحی خودرو بستگی دارد. اما نقش فرمان و نحوه تنظیم کردن چرخ ها اهمیت بسزایی در این باره دارد. در نتیجه اگر فرمان ماشین تحت امر شما نباشد بدون اینکه راننده دخالتی در آن انجام دهد به سمت دیگری کشیده شود. این مشکل می‌تواند به مرور زمان باعث به وجود آمدن لاستیک سایی شود.
برای برطرف کردن این مشکل ابتدا باید باد لاستیک‌ها را بررسی کنید. به این خاطر که اگر یکی از چرخ ها باد کمتری نسبت به دیگری داشته باشد ممکن است خودرو به یک سمت کشیده شود. اما اگر باد لاستیک‌ها متعادل و میزان بود ایراد می‌تواند در جعبه فرمان، میل فرمان و... باشد که باید حتماً توسط یک مکانیک مجرب مورد بررسی قرار گیرد.
 
بالانس نبودن چرخ‌ها
چرخ های خودرو شما باید به طور کاملاً مجزا از یکدیگر بالانس باشند و به اصطلاح لنگی نداشته باشند. اما سوالی که پیش می‌آید این است که بالانس نبودن چرخ ها به چه معناست؟
در جواب این سوال باید گفت که بالانس نبودن چرخ به این معنی است که رینگ لاستیک‌های استاندارد خودرو با تمام قطعات آن حدود بیست کیلوگرم وزن دارند. اگر این ۲۰ کیلوگرم وزن در تمام نقاط یک چرخ به صورت کاملاً متوازن توزیع نشده باشد باعث ایجاد ارتعاش و در نتیجه بالانس نبودن چرخ ها خواهد شد.
در صورتی که چرخ های خودرو شما بالانس نباشند لاستیک باعث آسیب رساندن به پلوس ها و جلوبندی خودرو خواهد شد. نتیجه آن این است که لاستیک سایی به سراغ خودرو شما می‌آید. اما چگونه باید متوجه شد که آیا چرخ‌ها بالانس هستند یا خیر؟
برای اطلاع از عدم بالانس بودن چرخ‌ها باید به لرزش فرمان و بدنه ماشین دقت کنید. به این خاطر که اگر فرمان خودرو شما به لرزش درآید نشان دهنده این است که یکی از چرخ های جلو به احتمال بسیار زیاد بالانس نیست. از طرفی دیگر اگر بدنه خودرو بلرزد به این معنا است که چرخ عقب از حالت بالانس در آمده است.
 
برای برطرف کردن این مشکل فقط کافی است به مکانیکی و آپاراتی مراجعه کرده و وزنه‌های بسیار سبکی به قسمتی از رینگ اضافه شود. این کار باعث بالانس شدن چرخ می‌شود. از طرفی دیگر پیشنهاد می‌شود که حدود هر ۲۰ هزار کیلومتر رانندگی به مکانیکی مراجعه کرده و از بالانس بودن چرخ های خود اطمینان پیدا کنید.
فنربندی
فنرهای خودرو با جذب ضربه‌های ناشی از دست اندازهای مختلفی که در جاده‌ها وجود دارند باعث می‌شوند سواری نرم و لذت بخش باشد. فنربندی خودرو از قطعات متعددی تشکیل می‌شود که باعث همراستایی چرخ ها، بوش، یاتاقان‌ها و میله تعادل می‌شود. بنابراین عدم همراستایی این قطعات باعث فرسایش و یا خرابی در قسمت‌های دیگر مانند لاستیک‌ها و یا فنرهای اصلی خودرو خواهد شد.
جلو بندی
جلوبندی خودرو از قطعاتی مانند کمک فنرها، فنرها، سیبک و طبق‌ها تشکیل می‌شود. هر کدام از این قطعات وظایف و عملکرد معین و مخصوص به خود را دارند. از آنجایی که جلوبندی هر خودرو به طور مستقیم با چرخ درگیر است در نتیجه خرابی هر کدام از این قطعات نامبرده شده باعث به وجود آمدن لاستیک سایی خواهند شد. بنابراین هرگاه صدای نامناسبی از جلوی خودرو شبیه به تق تق شنیدید، باید هر چه سریع‌تر به مکانیک مراجعه کنید.
تصادف و آسیب دیدگی شاسی خودرو
اکثر قسمت‌های جلوبندی خودرو با قطعه بزرگی به نام رام در ارتباط هستند. این قطعه یک صفحه بسیار بلند و قطور است که به سر دو شاسی جلو اتصال پیدا می‌کند. هنگامی که خودرو دچار تصادف سنگین می‌شود حتی اگر به ظاهر این قطعه را تعمیر کنید اما باز هم این امکان وجود دارد که رام و سرشاسی های آن دقیقا در سر جای خود قرار نداشته باشند.
حتی چند میلی‌متر تفاوت اندازه رام و سرشاسی هم باعث انحراف رام و خرابی سریع آن خواهد شد. در این مواقع باید به یک صافکار با تجربه مراجعه کنید و از او بخواهید که فاصله دو شاسی خودروی شما را اندازه‌گیری کند.
دلیل لاستیک سایی چرخ جلو
از آنجایی که هدایت خودرو از سمت جلو و تحرک چرخ های جلو بیشتر است در نتیجه چرخ های جلو دچار استهلاک بیشتری می‌شوند. لاستیک سایی در چرخ های جلو خودروهای مختلف می‌تواند متغیر باشد. با این حال اصلی‌ترین دلیل لاستیک سایی چرخ جلو در خودروها مربوط به وضعیت شاسی است.
به عنوان مثال هنگام تصادفات به وجود آمده از جلو خودرو امکان تغییر پیدا کردن وضعیت شاسی وجود دارد. این تغییرات به وجود آمده در نهایت باعث لاستیک سایی چرخ جلو شده و پس از مدتی حرکت، چرخ ها تغییر شکل پیدا می‌کنند. از طرفی دیگر زاویه بین لاستیک‌ها، وضعیت فنرها و هم راستایی آن‌ها می‌تواند در این موضوع تأثیرگذار باشد.
 
علت لاستیک سایی چرخ عقب
مهم‌ترین دلیل لاستیک سایی چرخ عقب را باید به خراب شدن اکسل مرتبط دانست. اکثر خودروهای ساخت ایران محرکه در جلوی خودرو دارند در نتیجه باید این نکته را در نظر گرفت که اگر اکسل عقب خودرو تاب داشته باشد می‌تواند باعث ایجاد لاستیک سایی در چرخ های عقب خودرو شود. علت تاب داشتن اکسل در خودروها به دو عامل کلی یعنی خرابی از ابتدا یا خرابی بر اثر ضربات وارد شده بستگی دارد.
علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون
لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون خودرو را می‌توان یکی از شایع‌ترین نوع لاستیک سایی دانست. هنگام به وجود آمدن این مشکل ابتدا شما باید عدم تنظیم چرخ خودرو را بررسی کنید. اگر بخش پیشین چرخهای جلو با انتهای آن در یک راستا نباشند مشکل لاستیک سایی قطعاً مربوط به همین موضوع خواهد بود.
برای رفع این مشکل باید به سراغ جلوبندی کار بروید. تعمیرکار مورد نظر ابتدا از طریق یک میله اندازه جلو و عقب لاستیک خودرو شما را بررسی خواهد کرد. اگر این فاصله با یکدیگر سازگار نباشند و اختلاف داشته باشند این مشکل با تنظیم چرخ های جلو رفع می‌شود.
علت لاستیک سایی چرخ جلو از داخل
نکته‌ای که هنگام لاستیک سایی چرخ جلو از داخل باید به آن توجه کنید زاویه چرخ ها است. زاویه بیرون بودن یا زاویه داخل بودن چرخ های جلوی خودرو علاوه بر اینکه فرمان ‌پذیری خودرو را تنظیم می‌کنند، در لاستیک سایی و فرسودگی لاستیک خودرو نیز نقش مؤثری دارند. در نتیجه اگر این زاویه‌ها به درستی تنظیم نشده باشند این مورد را باید یکی از دلایل اصلی لاستیک سایی چرخ جلو از داخل خودرو دانست.


:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : باس درایور

در نگاه اول، بسیاری از پیچ گوشتی های بادی شبیه به هم هستند. در واقع، به حدی که ما تماس‌های زیادی از مشتریان دریافت می‌کنیم که صرفاً درخواست جایگزینی «تفنگ بادی پیچ» می‌کنند. در حالی که همه آنها در واقع پیچ های محرک را انجام می دهند، پیچ گوشتی بادی ابزارهای تخصصی هستند که از نظر گشتاور خروجی، سرعت، شکل، روش فعال سازی و مهمتر از همه کلاچ آنها بسیار متفاوت است.

 

در این راهنمای انتخاب پیچ گوشتی بادی، تمام نکات بالا را لمس کرده و بر کلاچ مکانیکی ابزار که مهمترین بخش ابزار است، اما اغلب نادیده گرفته می شود، تأکید ویژه ای می کنیم.

 

اولین قدم در انتخاب هر پیچ گوشتی بادیی این است که تعیین کنید چه مقدار گشتاور (نیروی پیچش) برای اتصالی که مونتاژ می کنید لازم است. در دنیای ابزار مونتاژ، گشتاور بر حسب پوند اینچ، فوت پوند یا نیوتن متر اندازه گیری می شود. بدون مشخصات گشتاور به وضوح تعریف شده (یا حداقل محدوده قابل قبول)، برای انتخاب ابزار کار سختی خواهید داشت.
 
در زیر نموداری از کاتالوگ پیچ گوشتی Ingersoll Rand آمده است که محدوده گشتاور چند مدل محبوب را نشان می دهد. نمودار به سه ستون تقسیم شده است، زیرا این ابزارهای خاص با سه فنر کلاچ مختلف عرضه می شوند که هر کدام محدوده گشتاور مشخصی را ارائه می دهند. مجموع محدوده خواندن فنرها از چپ به راست، کل محدوده ابزار را تشکیل می دهد.

بیشتر بخوانید: چکش بادی

 
به عنوان مثال مدل 1RLNS1 دارای محدوده گشتاور کلی 2.7 تا 30.1 اینچ پوند است، اما از سه فنر مختلف برای پوشش کل محدوده استفاده می کند. بنابراین، اگر گشتاور هدف شما به عنوان مثال 17 اینچ پوند بود، می خواهید فنر میانی را نصب کنید.
هنگام انتخاب یک پیچ گوشتی بادی، می خواهید گشتاور هدف شما دقیقاً در مرکز محدوده گشتاور ابزار قرار گیرد. برای مثال اگر گشتاور هدف شما 25 اینچ پوند بود، یک انتخاب خوب مدل 1RPQS1 بالا با 2.7 تا 45.1 اینچ پوند است. دامنه. چیزی که می خواهید از آن اجتناب کنید این است که ابزاری را انتخاب کنید که حد بالا یا پایین آن در 20٪ گشتاور هدف شما باشد. به عنوان مثال، اگر گشتاور هدف شما 42 اینچ پوند بود. ابزار مثال قبلی انتخاب خوبی نخواهد بود زیرا 42 اینچ پوند است. به حد بالایی ابزار بسیار نزدیک است. پیچ گوشتی‌های کلاچ مکانیکی که فنرهای کلاچ آن‌ها خیلی نزدیک به دو انتهای محدوده گشتاورشان تنظیم شده است، قابل تکرار نیستند و عملکرد خوبی ندارند.
 
 شکل
 
پیچ‌گوشتی‌های هوادار معمولاً به‌صورت قبضه تپانچه یا در جهت درونی ارائه می‌شوند. هدف این است که سبکی را انتخاب کنید که به اپراتور این امکان را می دهد تا با کمترین میزان فشار بدنی و با بهترین ارگونومی ممکن، ران پایین را انجام دهد.
 
برای یک اپراتور که پیچ را به قسمتی که به صورت افقی روی میز کار گذاشته شده است، می‌کشد، شما ابزار دستگیره تپانچه نمی‌خواهید زیرا اپراتور کل شیفت را با بدن خمیده و آرنج خمیده در هوا سپری می‌کند. انتخاب بهتر در اینجا یک پیچ گوشتی خطی است که از تعادل ابزار آویزان شده باشد. از طرف دیگر، اپراتورهایی که مبلمانی را مستقیماً در جلوی خود مونتاژ می‌کنند، باید از ابزار قبضه تپانچه استفاده کنند تا بتوانند بدون نیاز به خم شدن غیرطبیعی مچ دست و آرنج به سر بست دسترسی داشته باشند.
 
در اینجا چند نمونه عکس برای روشن شدن وجود دارد:
سرعت
 
یک رابطه معکوس بین سرعت و گشتاور وجود دارد. پیچ گوشتی‌های بادی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که مدل‌هایی که محدوده گشتاور کمتری دارند، سریع‌تر بچرخند، در حالی که ابزارهای با گشتاور بالاتر همیشه کندتر می‌چرخند.
 
هنگام انتخاب سرعت پیچ گوشتی، به دستورالعمل های محدوده گشتاور بالا مراجعه کنید و به ترکیب ماده ای که با آن کار می کنید توجه داشته باشید. اگر در حال مونتاژ فلز روی اتصالات فلزی هستید، احتمالاً با ابزاری با سرعت بالا مشکلی ندارید. برعکس، اگر پیچ‌های کوچکی را روی پلاستیک، چوب یا سایر مواد نرم‌تر (که به طور بالقوه می‌توانند از بین بروند) استفاده می‌کنید، مدل آهسته‌تری را انتخاب کنید که همچنان به شما امکان می‌دهد به گشتاور مورد نظر خود برسید.
 
سریعتر همیشه بهتر نیست و RPM بیشتر به معنی قدرت بیشتر نیست. سرعت بیش از حد ابزار در دستان بی تجربه می تواند باعث شود که یک پیچ در سراسر قسمت تازه رنگ شده شما راه برود.
 
با من در این بخش بعدی همراه باشید، زیرا همه گزینه‌های فعال‌سازی مختلف ممکن است کمی مشکل باشند...
پیچ گوشتی های درون خطی دارای فشار برای شروع، استارت اهرمی یا فشار برای شروع + فعال سازی استارت اهرمی هستند.
پیچ گوشتی های دستگیره تپانچه به صورت فشار برای شروع، شروع ماشه، یا فشار برای شروع + فعال سازی شروع ماشه ارائه می شوند.
هنگامی که اپراتور فشار رو به پایین یا رو به جلو روی بیت وارد می کند، مدل های Push to start شروع به چرخش می کنند. مدل‌های استارت اهرمی و ماشه‌ای فقط زمانی می‌چرخند که اهرم یا ماشه ابزار فشرده باشد. در نهایت، مدل‌های شروع فشار + اهرم یا ماشه از اپراتور می‌خواهند که فشار رو به جلو یا پایین به بیت وارد کند و همزمان اهرم یا ماشه را فشار دهد.
 
روش فعال سازی تا حد زیادی بر اساس راحتی اپراتور انتخاب می شود. به طور کلی، برنامه های کاربردی با حجم بالا که به شدت مستعد حذف نیستند، خود را به فشار برای شروع طراحی می کشانند. با این حال، ابزارهای push to start تمایل بیشتری به سرگردانی دارند. در مقابل، مجموعه‌های مهمی که نیاز به پیش‌تراز دقیق پیچ دارند، باید با یک اهرم یا ابزار راه‌اندازی برای جلوگیری از رزوه‌گیری متقاطع بسته شوند.
90 درصد از پیچ گوشتی‌های بادی موجود در بازار مجهز به یک نگهدارنده 1/4 اینچی زن تعویض سریع مانند چیزی است که در پیچ گوشتی نارنجی Cleco در زیر نشان داده شده است. بیت هایی با شکل شش ضلعی آشنا. این بیت ها گاهی اوقات به عنوان بیت های قدرت نیز شناخته می شوند. آستین بیرونی پیچ خورده به سمت جلو یا عقب می‌چرخد (بسته به مدل)، بیت وارد می‌شود و سپس آستین به موقعیت اصلی خود برمی‌گردد تا بیت را محکم کند.
سختی اتصال مونتاژ شده، ماده ای که بست ها در آن رانده می شوند و نیاز به کنترل گشتاور تا حد زیادی تعیین می کند که کدام نوع کلاچ مکانیکی باید انتخاب شود.
 
آنچه در زیر می آید بحثی است در مورد 4 نوع رایج کلاچ پیچ گوشتی...
 
محبوب ترین کلاچ پیچ گوشتی موجود، کلاچ قطع کننده دقیق است...
 
شماره 1 - کلاچ قطع کننده دقیق - کلاچ محدود کننده گشتاور بسیار دقیق و قابل تکرار که قبل از استفاده از تولید از قبل کالیبره شده است. کلاچ دقیق زمانی مطلوب است که باید همان مقدار گشتاور روی حجم بالایی از پیچ ها با کمترین تغییر اعمال شود. ممکن است. این ابزار پس از رسیدن به گشتاور از پیش تعیین شده خود به طور خودکار خاموش می شود که از گشتاور بیش از حد اپراتور به بست جلوگیری می کند. کلاچ های قطع کننده دقیق بسته به نوع و مدل، در 10 تا 20 درصد گشتاور هدف قابل تکرار هستند.
 
در اینجا تصویری از یک کلاچ خاموش کننده دقیق موجود در یک پیچ گوشتی بادی معمولی با کنترل گشتاور وجود دارد:
قبل از اینکه ابزار در مرحله تولید قرار گیرد، کلاچ قطع کننده دقیق با استفاده از گشتاور سنج کالیبره می شود. این نوع ابزار معمولاً در ایستگاه کاری تنظیم نمی‌شود و تنظیم کلاچ توسط اپراتور معمولاً نامطلوب است. ابزارهای کلاچ دقیق در الکترونیک، قطعات خودرو، تجهیزات پزشکی و برخی از کاربردهای چوبی مانند بلندگو و مونتاژ آلات موسیقی استفاده می شود.
 
شماره 2 - بالشتک یا کلاچ جغجغه‌ای: کلاچ بالشتکی همان کلاچ است که احتمالاً قبلاً با آن آشنا هستید زیرا این نوع کلاچ است که در اکثر مته‌های تجاری (دیوالت، میلواکی، ماکیتا و غیره) که در خرده‌فروشی‌های جعبه بزرگ فروخته می‌شود، وجود دارد. همچنین این ابزار که به آن کلاچ لغزنده نیز گفته می شود، پس از رسیدن به گشتاور از پیش تعیین شده خود، به طور شنیداری جغجغه می خورد. این صدای جغجغه بلندی است که ما اغلب از سایت های ساختمانی می شنویم. برخلاف ابزارهای برقی تجاری، پیچ گوشتی‌های بادی درجه صنعتی فاقد تنظیمات خارجی هستند و باید با استفاده از تست‌کننده گشتاور روی نیمکت کالیبره شوند.
 
یک کلاچ کوسن به این صورت است:

 

کلاچ کوسن یک کلاچ عمومی است که دقیق است، اما به اندازه کلاچ خاموش کننده بالا نیست. این برای اتصالات غیر بحرانی که نیاز به اعمال گشتاور ثابت دارند طراحی شده است. از این ابزار برای اتصالات سخت و نیمه سخت در کاربردهای تولیدی عمومی استفاده کنید. این کلاچ قابل اعتماد برای مونتاژ اسباب بازی ها، لوازم خانگی، ابزار برقی و تجهیزات چمن و باغ محبوب است.

 

اکنون برای هر هکر چوب یا قلع‌بنگر که در آنجا وجود دارد، این کلاچ برای شماست...

 

شماره 3 - کلاچ فکی مثبت - پیچ گوشتی های فکی مثبت تقریباً همیشه در برنامه های برش رزوه استفاده می شود که به گشتاور حرکتی بیشتری نسبت به گشتاور نهایی نیاز دارند.

 

پیچ گوشتی کلاچ مثبت دارای دو فک متضاد است که زمانی که فشار رو به جلو به نوک پیچ گوشتی وارد می شود به صورت یکی می چرخند. همانطور که گشتاور بست شروع به غلبه بر قدرت موتور ابزار می کند، فک های مخالف از هم جدا می شوند که از چرخش اسپیندل جلوگیری می کند و از تحویل گشتاور بیشتر جلوگیری می کند. با این حال، اپراتورها می توانند فشار رو به جلو را به بیت وارد کنند تا کلاچ را دوباره درگیر کرده و مقداری گشتاور اضافی را از ابزار خارج کنند. به منظور جلوگیری از سفت شدن بیش از حد، این کلاچ به بهترین وجه در دست اپراتورهای آموزش دیده و با تجربه استفاده می شود.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 فروردين 1402 | نظرات ()