آشنایی با اصطلاحات اتوبوس گردشگری
نوشته شده توسط : باس درایور

 

چقدر با اصطلاحات اتوبوس آشنا هستید؟  در این مقاله قصد داریم چندتا از اصطلاحات اتوبوس ها را برای شما توضیح دهیم.

اصطلاحات اتوبوس گردشگری

سر خالی یعنی چه؟

اولین اصطلاح رایج در اتوبوسرانی، رانندگان و تورهای گردشگری سر خالی است. این اصطلاح بیشتر برای سفرهای ورودی به کار می رود. سفرهایی که مسافران خارجی به ایران می آیند، مثلا یک روز به تهران می آیند، بعد به شیراز می روند تا از شیراز دیدن کنند. در این زمان آژانس گردشگری یک اتوبوس خالی برای شیراز اجاره می کند تا اتوبوس بدون مسافر خود را به شیراز بیاورد تا فردای آن روز در شیراز مسافربری کند.اتوبوس خالی برای راننده سودی ندارد زیرا حداقل ظرفیت اتوبوس VIP 31 نفر است و وقتی به مقصدی خالی از مسافر می رود هزینه استهلاک و سوخت به عهده راننده است و راننده هیچ سودی به دست نمی آورد واغلب باعث اعتراض رانندگان و افزایش قیمت اتوبوس برای مسافران و در نتیجه اعتراض به قیمت می شود اما در تورهای ورودی با توجه به کلاس تورهای خارجی و مبلغی که برای این تورها هزینه می شود. ، به صرفه است. در عوض، یک اتوبوس تمیز به موقع به مکان تعیین شده برای جابجایی گردشگران می رسد و نگرانی از کثیف شدن اتوبوس یا دیر رسیدن و اختلال در برنامه ریزی تور را به حداقل می رساند.

برای خرید و استعلام قیمت لوازم یدکی ماشین سنگین کلیک کنید.

 

تورهای ورودی چیست

تورهای ورودی می توانند به یکی از جذاب ترین و پرسودترین بخش های آژانس گردشگری تبدیل شوند به شرطی که قوانین را بدانید و اصول را رعایت کنید.برای مسافران خارجی و گردشگران کشورهای دیگر برگزار می شود و با تورهای داخلی ایران تفاوت زیادی دارد زیرا علاوه بر جاذبه های اصلی مربوط به یک شهر مانند میدان پل سی وسه اصفهان، تخت جمشید شیراز یا دره ستارگان قشم. تورلیدرها باید اطلاعات کافی در مورد مقصد مورد نظر داشته باشند تا گردشگر بتواند مردم را با فرهنگ، جغرافیا، تاریخ و سبک زندگی مردم ایران آشنا کند و جهان را با چهره ایران و ایرانی آشنا کند.

مطالعه بیشتر : تولید کننده بوق اتوبوس

مزیت ثبت ساعت اتوبوس در کلانتری چیست؟ چرا ایمنی را افزایش می دهد؟

با توجه به اینکه سرعت مجاز اتوبوس های درون شهری حداکثر 110 کیلومتر و حداقل 70 کیلومتر بر ساعت است، مثلاً اگر فاصله شهر الف تا ب 100 کیلومتر باشد، راننده اتوبوس باید حداکثر یک ساعت این مسیر را طی کند. در کلانتری هر دو شهرستان جهت جلوگیری از سرعت غیرمجاز زمان خروج از شهر مبدا و ورود به شهر مقصد را به کلانتری شهرستان اعلام می کند. علاوه بر همه اینها، با توجه به اینکه اتوبوس یکی از وسایل نقلیه مهم است، ثبت ساعت به صورت آنلاین با استفاده از سیستم GPSو سامانه سپهتن امکان پذیر است. تمام این امکانات و اقدامات برای افزایش ایمنی مسافران و خود راننده به کار می رود. یکی از مزیت های ثبت زمان اتوبوس، آنالیز رانندگی راننده مورد نظر است، ضمن اینکه هر راننده باید برای ثبت زمان با مدارک لازم به کلانتری مراجعه کند. زمان ثبت نام بین ساعت 10:00 شب و ساعت 7 صبح بر اساس تصمیم پلیس راه اجباری است تا رانندگان از خودرو پیاده شده و از حالت خواب آلودگی خارج شوند. در صورت تخلف راننده از این قانون، طبق قانون گواهینامه رانندگی وی به مدت 45 روز ضبط می شود و در این مدت حق رانندگی نخواهد داشت.

واژه سپهتن به چه معناست

کلمه سپهتن مخفف سامانه هوشمند نظارت بر تردد ناوگان است. این سیستم در واقع برای نظارت و کنترل بهینه تر ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس) طراحی و شکل گرفته است. برای استفاده از این سیستم دستگاهی در داخل خودرو تعبیه شده است

GPRSاز طریق سیم کارت GFM اطلاعات مربوط به خودرو شامل سرعت، مشخصات گواهینامه رانندگی، ساعات کار و زمان سفر را به طور مداوم به مرکز پلیس راهنمایی و رانندگی ارسال می کند. این سیستم قادر است با انتقال اطلاعات بین انواع سیستم ها و سیستم مرکزی پلیس راهنمایی و رانندگی ناوگان عمومی را به راحتی کنترل کند.

از دیگر مزایای سامانه سپهتن امکان استعلام داشتن یا نداشتن بیمه، معاینه فنی و جلوگیری از قاچاق سوخت است که در تمامی این موارد سود خالص راننده و سرنشینان بوده و کنترل را برای پلیس راهنمایی و رانندگی آسان می کند. باعث صرفه جویی در انرژی، زمان و کاهش ترافیک رانندگان می شود.

طبق قانون مصوب پلیس راه هر راننده مجاز است روزانه 9 ساعت رانندگی کند و هر 4 ساعت یک بار باید ده دقیقه استراحت داشته باشد. او می گوید که این ویژگی ایمنی را افزایش می دهد و خواب آلودگی راننده را به دلیل استراحت کاهش می دهد.

کمک راننده در اتوبوس

در اتوبوس ها و سایر وسایل حمل و نقل عمومی، رانندگان بر اساس سوابق، تجربیات و سایر مهارت ها دارای رتبه ها و رتبه های متفاوتی هستند. رده ها از کاپیتان 1 تا کاپیتان 4 طبقه بندی می شوند و کاپیتان چهارم یک کارآموز است. و در ابتدای کار رنگ کتاب با سایر کاپیتان ها فرق می کند و باید سه سال آموزش ببیند تا با تجربه و آزمایش شود و در این سه سال محدودیت هایی مانند رانندگی نکردن در شب دارد. زمانی که باران می بارد و غیره و به دستور سایر ناخداها هم با محدودیت مواجه هستند اما ناخدا اول که باید حداقل 15 سال سابقه رانندگی داشته باشد و هر 9 بار با یکی از کمک راننده های اتوبوس جای خود را عوض کند. ساعت برای جلوگیری از خستگی و خواب آلودگی.





:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: