خنک سازی موتورهای قدرتمند امروزی بسیار مهم است. فن خنک کننده موتور جریان هوا را به واحد خنک کننده هدایت می کند و یکی از مهمترین قسمت های سیستم خنک کننده است. همچنین فن به تنظیم دمای موتور در محدوده مورد نظر کمک می کند.فن موتور ماشین سنگین در اروپا توسط یک سیستم الکترونیکی بسیار پیچیده کنترل می شود که می تواند دمای موتور و ترمز ریتاردر را در شرایط آب و هوایی مختلف تنظیم کند. در هر یک از کامیون ها فن ها به صورت جداگانه انتخاب شده اند تا بهترین عملکرد ممکن در سیستم خنک کننده خودرو حاصل شود.
اطلاعات تکنیکی
فن خنک کننده دارای یک کلاچ فن ویسکوز است که به صورت الکترونیکی کنترل می شود و دارای سرعت قابل تنظیم و سیستم کنترل حلقه بسته است. منظور از حلقه بسته، کنترل مداوم سرعت واقعی فن توسط سیگنال سرعت فن ارسال شده به سیستم کنترل موتور است. فن توسط شفت و تسمه کنترل می شود.
در سیستم کلاچ فن ویسکوز سرعت واقعی فن توسط روغن سیلیکونی با ویسکوزیته بالا کنترل می شود و این روغن گشتاور را از محور به محفظه ای که پروانه پلاستیکی روی آن نصب شده است منتقل می کند. مقدار این روغن در محفظه توسط یک سیستم الکترومغناطیسی کنترل می شود که وظیفه باز و بسته کردن یک سوپاپ داخل کلاچ فن را بر عهده دارد.
کلاچ فن دارای حالت ایمن است که در صورت بروز خطای الکتریکی فن را به طور کامل فعال می کند تا بتوانید حالت Limp Home Mode را فعال کرده و از آسیب بیشتر به خودرو جلوگیری کنید. تیغه ها و کلاچ فن به عنوان یک سیستم واحد طراحی و تنظیم شده اند تا عملکرد، دوام و استحکام آن را بهبود بخشند. برای افزایش راندمان جریان هوا باید ابعاد و شکل رینگ فن دقیق و فاقد شکاف باشد.
تفاوت فن های خنک کننده
هر فن برای برنامه های مختلف بهینه شده است. هر یک از سیستم های فن (کلاچ فن + پره ها) باید آزمایش های متعددی را برای اطمینان از انطباق با استانداردهای ولوو و دریافت تأییدیه برای استفاده در برنامه های مختلف انجام دهند. این تست ها تنها توسط سازنده و شرکت ولوو و با استفاده از برنامه ها و روش های خاص انجام می شود. فن ها همیشه قبل از دریافت تاییدیه ولوو توسط سازنده تست می شوند.
ولوو تمامی تست ها را بر روی خودروهای دارای فن انجام می دهد. آزمایشات به صورت آزمایشگاهی و میدانی و در حالت های مختلف در سراسر جهان انجام می شود. نحوه نصب فن بر عملکرد و کیفیت آن تأثیر می گذارد. سیستم فن امروزی حاصل سال ها تجربه و همکاری نزدیک مهندسان و سازندگان ولوو است. فن های غیر تایید شده Valvo عملکرد سیستم خنک کننده کامیون و سیستم های مختلف کامیون را به خطر می اندازند.
تست های استاندارد عبارتند از:
تست عملکرد گردش هوای فن
تست صدا
تست پره های فن
تست لرزش سیستم فن
تست عملکرد فن در هنگام شروع سرد
تست فشار و بار روی سیستم فن در موتور/خودرو
تست اسپری نمک (مقاومت در برابر خوردگی)
تست گرد و غبار (مقاومت در برابر گرد و غبار)
تست EMC (تست سازگاری سیستم الکترومغناطیسی)
تست عملکرد جریان هوا
تست سرمایش - در سنگدانه ها از اقلیم های مختلف / تونل باد / آزمایش های آزمایشگاهی و میدانی در هوای گرم
تست عملکرد کلاچ فن - در آب و هوای مختلف / تونل باد / آزمایشات آزمایشگاهی و میدانی (در هوای سرد و گرم)
تست دوام خودرو (تست میدانی)
فن های خنک کننده بخشی از برنامه تعویض قطعات ولوو هستند.توصیه می شود در صورت نیاز هنگام تعویض فن، تسمه و کشنده تسمه را تعویض کنید. و برای لوازم یدکی ولوو سنگین به مراکز و سایتهای معتبر مراجعه کنید.
:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0