نوشته شده توسط : باس درایور

نقاط کور کامیون، نواحی پنهانی در اطراف این تجهیزات سنگین هستند که از دید مستقیم رانندگان از داخل کابین خود جلوگیری می کنند. این نه تنها خطر را برای خود کامیون افزایش می دهد، بلکه به طور قابل توجهی ایمنی سایر کاربران جاده را به خطر می اندازد. در این مقاله، قصد داریم به بررسی این مناطق پنهان و تأثیر آن‌ها بر ایمنی رانندگی و همچنین راه‌هایی برای کاهش خطرات ناشی از آنها بپردازیم.

برای خرید لوازم مینی بوس و کامیون از وارد کننده لوازم ماشین سنگین روی لینک کلیک کنید.

منظور از نقطه کور در وسیله نقلیه چیست؟

نقطه کور در وسیله نقلیه ناحیه ای است که راننده با استفاده از آینه یا چرخاندن سر نمی تواند مستقیماً از طریق آن ببیند. خودروهای معمولی معمولا نقاط کوری در قسمت های جانبی و عقب خودرو دارند که آینه های بغل و آینه های وسط نمی توانند آنها را بپوشانند. در مورد کامیون ها به دلیل ابعاد بزرگتر موضوع پیچیده تر و خطرناک تر است. کامیون های بزرگتر دارای نقاط کور بسیار گسترده در جلو، پهلوها و عقب هستند. این نقاط کور می توانند به طور موثر وسایل نقلیه کوچک، دوچرخه سواران یا عابران پیاده را از دید راننده پنهان کنند و در نتیجه خطری جدی برای کاربران جاده ایجاد کنند. برای جلوگیری از تصادفات و حوادث ناگوار رانندگی، درک و آگاهی از این نقاط کور بسیار مهم است.

نقطه کور کامیون

نقاط کور کامیون به قسمت هایی از فضای اطراف کامیون اطلاق می شود که راننده نمی تواند مستقیماً از داخل کابین رانندگی آنها را ببیند. این نقطه در هنگام استفاده از آینه سمت راننده نیز قابل مشاهده نیست. در واقع، این مناطق به قدری ناشناخته هستند که اگر رانندگان تنها به دید خود تکیه می کردند، متوجه حضور سایر وسایل نقلیه، دوچرخه سواران یا عابران پیاده نمی شدند.

کامیون‌هایی که بزرگ‌تر و طولانی‌تر از خودروهای سواری هستند، اهمیت دو چندانی برای توجه به نقاط کور دارند. زیرا اکثر مناطق جاده در میدان دید راننده قرار ندارند. این امر منجر به عملیاتی مانند تغییر مسیر، توقف یا شروع به حرکت با دقت و آگاهی بیشتر برای جلوگیری از تصادف می شود. برای افزایش ایمنی، استفاده از فناوری های امروزی مانند دوربین های جانبی، سیستم های هشدار نقاط کور و آموزش های عملی برای آشنایی رانندگان با ناحیه نقاط کور کامیون ضروری است.

نقاط کور اطراف خودرو را شناسایی کنید

 یکی از مهارت‌های مهم و قابل توجه در داشتن رانندگی ایمن، توانایی شناخت نقاط کور چهار طرف خودرو می‌باشد.

نقطه کور در قسمت جلویی خودرو: این قسمت بطور معمول بین ناحیه جلویی کاپوت و زمین قرار گرفته و کوچکترین نقطه کور را تشکیل می دهد. این امر عمدتاً در هنگام پارک دوبل یا عبور از نزدیکی عابران پیاده و موانع مهم می شود.

نقطه کور در بخش عقبی خودرو: این نقطه کور قسمتی از پشت خودرو را می پوشاند که از آینه وسط یا دوربین دید عقب قابل مشاهده نیست. این مشکل در خودروهایی با شیشه‌های عقب کوچک یا سرنشینان و بارهای زیاد تشدید می‌شود.

نقاط کور در نواحی جانبی: آینه های جانبی معمولاً قادر به ارائه تصویر واضح و شفافی از قسمت‌های جانبی خودرو نمی‌باشند. به ویژه در قسمت کناری و اندکی عقب‌تر از وسیله نقلیه که راننده قادر نیست وسیله نقلیه یا موتورسیکلت را بدون چرخاندن سر ببیند.

نقاط کور چرخشی: هنگام چرخاندن ماشین به چپ یا راست، به ویژه در پیچ‌های تنگ، نقاطی وجود دارد که می‌توانند به طور موقت دید راننده را از دست بدهند.

برای کاهش خطر نقاط کور، استفاده از آینه های با تنظیم مناسب و گاهی آینه های نقطه کور یا سایر لوازم جانبی مانند سیستم های هشدار نقاط کور و دوربین های 360 درجه می تواند بسیار مفید باشد. همچنین رانندگان باید به طور مداوم مراقب محیط اطراف خود باشند و قبل از تغییر مسیر به نقطه کور وسیله نقلیه که به (چک کردن شانه) معروف است نگاه کنند.

معرفی آینه نقطه کور قابل تنظیم

آینه نقطه کور قابل تنظیم دستگاهی است که برای کاهش نقاط کوری که رانندگان نمی توانند با آینه های جانبی معمولی ببینند طراحی شده است. این آینه ها کوچک و نیم کره یا مستطیل شکل هستند و معمولاً در قسمت بیرونی آینه های جانبی خودرو نصب می شوند. استفاده از آینه نقطه کور به راننده این امکان را می دهد که خودرویی را که در کنار و کمی پشت خودرو قرار دارد و ممکن است در نقطه کور کناری قرار داشته باشد، ببیند.

ویژگی‌های آینه‌های نقطه کور:

  • قابلیت تنظیم: رانندگان می‌توانند آینه‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنند که نمایی از نقاط کور را متناسب با دید خود ارائه دهند.
  • نصب آسان: اغلب این آینه ها به سادگی با چسب به آینه های خودروی موجود متصل می شوند.
  • زاویه دید وسیع: آینه‌های نقطه کور به گونه‌ای طراحی شده‌اند که میدان دید وسیع‌تری برای پوشش بیشتر کناره‌ها و عقب خودرو فراهم کنند.

علت وجود نقاط کور در خودروها چیست؟

نقاط کور در خودروها به دلیل محدودیت‌های ساختاری و طراحی فیزیکی خودرو ایجاد می‌شود. بخش‌هایی از خودرو نظیر ستون های جانبی، سقف، محل و شیوه‌ی قرارگرفتن آینه ها و حتی سرنشینان خودرو قادر به محدود کردن دید راننده به مناطقی خاص از بیرون هستند. تجهیزات ایمنی مانند کیسه های هوای تکمیلی برای محافظت از سرنشینان در هنگام تصادف طراحی شده اند و گاهی اوقات دید را کاهش می دهند. مثلا وجود کیسه هوا در قسمت ستون‌ها، با پر کردن فضایی که بطور معمول خالی می‌باشد، می‌تواند دید راننده را به بیرون محدود کند.

در مورد کامیون ها، مشکل نقاط کور به دلیل اندازه و طول زیاد این خودروها تشدید می شود. علاوه بر این، سیستم‌های دریچه هوای کامیون که برای کنترل علف‌های هرز و تنظیم فشار لاستیک‌ها استفاده می‌شوند، در برخی موارد می‌توانند به ساختار فیزیکی کامیون کمک کرده و به تشدید مشکل نقطه کور کمک کنند، به خصوص اگر دید راننده را مسدود کند. برای مقابله با این مشکل، استفاده از فناوری‌های ایمنی جدید مانند دوربین‌های دید عقب، سیستم‌های هشدار نقاط کور و آینه‌های نقطه کور به کاهش خطر نقاط کور کمک می‌کند.

کلام آخر

نقاط کور در هر وسیله ای بسیار مهم هستند. به دلیل حجم زیاد، نقاط کور زیادی در اطراف کامیون وجود دارد. این خودروها باید از تجهیزات مدرن و جدید استفاده کنند تا برای نقطه کور راننده و خودروهای اطراف آن خطری ایجاد نکند. در این مورد، می توانید از آینه نقطه کور و همچنین سیستم هشدار نقطه کور استفاده کنید.



:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : باس درایور

 

اجاره و رنت خودرو این روزها بسیار زیاد شده است. در شهرهای تفریحی و توریستی مانند کیش اجاره خودروهای لوکس به وفور قابل یافت است. در این میان برای سفرهای دسته جمعی نیز اجاره انواع مینی بوس و اتوبوس و ولو نیز رایج است. ما در این مقاله می خواهیم درباره اجاره ون یا مینی بوس صحبت کنیم و تفاوت این دو خودرو را به شما بگوییم. بنابراین اگر تصمیم دارید یکی از این وسیله نقلیه ها را برای مسافرت گروهی اجاره کنید با تهران یکتا فروشگاه لوازم یدکی ماشین سنگین مینی بوس همراه باشید.

امروزه اجاره انواع وسایل نقلیه از جمله ون و مینی بوس برای سفرهای دسته جمعی، گشت و گذارهای توریستی و به طور کلی حمل و نقل تعداد زیادی از مردم بسیار رایج شده است.

ون و مینی‌بوس انواع وسایل نقلیه حمل‌ونقل مسافری با ظرفیت بالا هستند که قیمت مناسب‌تری دارند و ابعاد جمع‌وجورتری نسبت به اتوبوس‌ها دارند. اجاره ون یا کرایه مینی بوس برای مسافرت به دلیل نقش موثر در کاهش هزینه ها و همچنین جادار بودن و راحتی آن طرفداران زیادی دارد.

تفاوت بین ون و مینی بوس

مینی بوس نوعی وسیله نقلیه حمل و نقل مسافر است که با ظرفیت بین 17 تا 30 نفر می توان آن را کرایه کرد. مینی بوس از همه نوع عموما برای مدارس، ادارات و خدمات مشابه استفاده می شود. از طرف دیگر ون ها نوع دیگری از وسایل حمل و نقل مسافر یا گروهی چند نفره هستند و بین 9 تا 17 نفر ظرفیت دارند. شباهت های فراوان بین ون ها و مینی بوس ها، انتخاب بین آن ها را برای بسیاری به معضلی تبدیل کرده است. مهم ترین تفاوت بین ون و مینی بوس در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

ظرفیت ون و مینی بوس

مهمترین تفاوت اجاره ون با اجاره مینی بوس ظرفیت هر کدام از آنهاست. همانطور که گفته شد مینی بوس ها بین 17 تا 30 نفر و ون ها معمولا 9 تا 17 نفر ظرفیت دارند. بنابراین، استخدام مینی بوس گزینه مناسبی برای جابجایی تعداد زیادی از افراد است.

امکانات

ون ها اغلب وسایل نقلیه راحت و جادارتری نسبت به مینی بوس ها هستند و امکانات رفاهی بیشتری دارند. با این حال، بر خلاف تصور رایج، ویژگی های یک ون یا مینی بوس به نوع و مدل آن بستگی دارد. به عنوان مثال، مینی بوس VIP دارای تمام امکانات رفاهی وانت مانند تلویزیون، تهویه مطبوع، تلفن همراه، وای فای، سیستم صوتی و سیستم روشنایی است. البته در نظر داشته باشید که ون های توریستی به طور کلی با ون های معمولی و حتی مینی بوس های VIP متفاوت هستند و دارای امکانات ویژه ای برای سفر مانند یخچال، گاز، تخت، حمام و توالت هستند که عملا آنها را به کمپینگ تبدیل می کند

قیمت اجاره ون و مینی بوس

بیشتر مردم فکر می کنند که اجاره مینی بوس ارزان تر از اجاره ون است. در این مورد باید توجه داشت که مقایسه قیمت کرایه ون و قیمت اجاره مینی بوس به هدف و نوع نیاز اجاره و همچنین سایر مولفه ها مانند نوع وانت یا مینی بوس، ظرفیت، مدت اجاره مانند ساعتی بستگی دارد. یا روزانه، و همچنین راحتی آن. برای مثال اجاره ون توریستی به دلیل کاهش هزینه های سوخت، تعمیر و استهلاک و همچنین عدم پرداخت هزینه اقامت در هتل و مواردی از این دست، گزینه مقرون به صرفه تری برای سفر چند روزه است.

شرایط کرایه ون و مینی‌بوس

اجاره ون و مینی بوس با توجه به نوع اجاره شرایط متفاوتی دارد، مانند روزانه یا ساعتی و همچنین اجاره با راننده یا بدون راننده. به عنوان مثال اجاره مینی بوس و اجاره ون بدون راننده مستلزم ارائه مدارک لازم مانند کارت ملی، گواهینامه معتبر، چک و سفته است. در حالی که اجاره ون و مینی بوس بدون راننده نیازی به ارائه هیچ مدرکی ندارد و راننده مسئول تمام حوادث است.

 سخن آخر

در این مقاله درباره تفاوت ون و مینی بوس صحبت کردیم تا اگر شما تصمیم دارید یکی از آن ها را برای گردش گروهی انتخاب کنید بتوانید با دید بازتری اینکار را انجام دهید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و برای اجاره ون و مینی بوس به شما کمک کرده باشد.



:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : باس درایور

 

کامیون های مختلفی در ایران وجود دارد که توسط شرکت های مختلف تولید می شوند. کامیون تاترا یکی از کامیون های ورودی به کشور است و می توان گفت یکی از ماشین های سنگین بسیار عالی است. این خودرو به راحتی از جاده های شلوغ و نامساعد عبور می کند. این دستگاه برای کاربردهای مختلف استفاده می شود. در ادامه این مقاله با فروشگاه لوازم یدکی ماشین سنگین کامیون همراه باشید تا خطرناک ترین کامیون وارداتی ایران یعنی کامیون تاترا را بررسی کنیم.

معرفی کمپانی تاترا

ابتدا، مهم است که سازنده این کامیون را بررسی کنید. کامیون مورد نظر ساخت تاترا است. این شرکت به عنوان تولید کننده خودرو در جمهوری چک فعال است. این یکی از شرکت های قدیمی است که در سال 1918 نام خود را به Tatra تغییر داد که مربوط به کوه تاترا در مرز جمهوری چک و لهستان است. خودرو، واگن، کامیون و ... از جمله خودروهای تولید شده توسط این شرکت است.

نکته مهم در مورد این شرکت این است که در طول جنگ جهانی دوم نقش موثری در تولید موتورهای تانک و کامیون داشت. پس از تهاجم آلمان به جمهوری چک، بسیاری از مردم در رانندگی تاتراهای سنگین جان خود را از دست دادند که باعث شد تاتراها به عنوان سلاح مخفی جمهوری چک شناخته شوند و مقامات دستورات منع رانندگی تاتراها توسط آلمانی ها را صادر کردند. نکته جالب دیگر در مورد شرکت تاترا این است که شرکت مذکور سومین شرکت قدیمی خودروسازی جهان است. اولین خودروی تولید شده توسط این شرکت پرزیدنت خودرو نام دارد. تاترا همچنین یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان خودروهای سواری و کامیون‌های موتور احتراق داخلی است.

مزایای استفاده از کامیون تاترا

حمل و نقل کالا از طریق زمین که بیشتر از کامیون ها برای این منظور استفاده می شود، مزایای مختلفی دارد. کامیون های تاترا به راحتی می توانند از جاده های ناهموار و صعب العبور بدون مشکل عبور کنند. هزینه ارسال با آن نسبت به سایر روش های حمل و نقل کمتر است. ارسال مستقیم کالا به مشتریان، حمل و نقل راحت و عدم محدودیت در حمل و نقل از دیگر مزایای استفاده از این دستگاه است. به عنوان مثال، در حمل و نقل با کامیون، کالا را می توان از درب کارخانه و انبار بارگیری کرد و به راحتی به مقصد رساند.

کامیون های تاترا در ایران

کامیون های تاترا از محبوب ترین و زیباترین کامیون های وارداتی در ایران هستند که توجه بسیاری را به خود جلب کرده اند. نکته مهمی که در مورد این تجهیزات باید توضیح داده شود این است که امکان خرید و فروش کامیون تاتارا در ایران و خرید قطعات یدکی کامیون و تعداد نمایندگی های رسمی زیاد نیست و فقط امکان واردات آنها به صورت سفارشی وجود دارد. در ایران از این کامیون ها برای تردد در مسیرهای صعب العبور و صعب العبور و همچنین امداد و نجات، نظامی و ... استفاده می شود

کامیون فونیکس تاترا که یکی از پرفروش ترین انواع این کامیون ها در جهان می باشد نیز یکی از بهترین کامیون های تاترا در ایران محسوب می شود. این مدل کامیون دارای 8 چرخ می باشد. کامیون های تاترا فینیکس با استانداردهای آلایندگی یورو 6 ساخته شده اند. محور تعلیق بادی، محفظه بار با ظرفیت 18 متر مکعب، حرکت با سرعت 85 کیلومتر بر ساعت، سیستم SCR و EGR از جمله ویژگی های این دستگاه است. این نوع کامیون نسبت به سایر کامیون ها در ایران محبوبیت بیشتری دارد.

ارزش کامیون تاترا

قیمت کامیون تاترا در ایران دقیقا مشخص نیست اما در اروپا مدل 8 چرخ آن معادل 200 یورو قیمت دارد. عوامل مختلفی از جمله نوسانات ارز، واسطه ها، کیفیت و ... در قیمت این محصولات تاثیرگذار است. قیمت فروش قطعات کامیون بسته به نوع، مارک، کیفیت و فروشگاهی که انتخاب می‌کنید متفاوت است

نکات پایانی

وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون ها همیشه بهترین انتخاب برای حمل بارهای بزرگ هستند. از کامیون ها می توان به کامیون تاترا اشاره کرد که در مطالب بالا به بررسی آن پرداختیم. این خودرو دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را بدترین کامیون وارداتی ایران کرده است. این کامیون ها می توانند به راحتی از جاده های پر پیچ و خم و سخت عبور کنند.

 



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : باس درایور

رنو، یکی از معروف ترین شرکت های خودروسازی در جهان است که کیفیت محصولاتش بی نظیر است. اتوبوس های این برند در حالت کلی بسیار کمیاب هستند، شرکت فرانسوی رنو در سال 1899 با تاسیس رسمی، BHEL فعالیت خود را در زمینه تولید و ساخت خودرو آغاز کرده است که با موفقیت این شرکت، این شرکت به نهمین شرکت بزرگ خودروسازی جهان تبدیل شده است.

برای خرید لوازم بدنه ولوو از یک فروشگاه معتبر، روی لینک بزنید.

همچنین در سال 1956، زیرمجموعه برند رنو Ego شروع به تولید اتوبوس و کامیون کرد. برای ایجاد وحدت در تولید خودروهای سنگین، در سال 1357 برندهای ساویم و بورلیت با برند رنو ادغام شدند و در سال 1359 تمامی خودروهای سنگین رنو با نام یک شرکت تولید و به بازار عرضه شدند. چندین سال بعد، در سال 1990، شرکت رنو شرکت مکنولد را برای توسعه خط خودروهای سنگین خود خریداری کرد.

می توانید کامیون های رنو را از ماشین آلات سنگین شرکت رنو که در تکنولوژی روز دنیا استفاده می شوند و کمپرسی های رنو که برای حمل موادی مانند شن و ماسه استفاده می شوند تهیه کنید. بعداً. می‌توان از Renault Puller برای کشیدن این قطعات استفاده کرد.

وقتی صحبت از حمل و نقل سنگین و ماشین های سنگین به میان می آید، قطعا یکی از نام های معروف برند خودروسازی رنو است. در حال حاضر مدل های مختلف اتوبوس رنو در بازار وجود دارد که می توانید آنها را خریداری کنید . اگر به دنبال خرید اتوبوس رنو هستید، خوب است کمی در مورد مدل های مختلف آن مانند مدل های قدیمی و جدید شهاب بدانید. در ادامه با ما همراه باشید.

انواع اتوبوس رنو

اتوبوس های موجود در ایران در برندهای مختلف مارال، هیوندا، اسکانیا، اتوبوس 457 بیابانی  و ... وجود دارند. یکی از برندهای تولید کننده اتوبوس، شرکت خودروسازی رنو است که محصولات نایابی هم دارد. به طور کلی می توان گفت که اکثر اتوبوس های رنو در بازار، اتوبوس های شهری هستند. این اتوبوس ها از نظر طراحی داخلی تفاوت زیادی با اتوبوس های بین شهری دارند. به عنوان مثال اتوبوس های بین شهری به گونه ای طراحی شده اند که صندلی ها مقاومت کافی برای استفاده طولانی مدت توسط افراد را داشته باشند. در حالی که اتوبوس های بین شهری دارای صندلی های نرم هستند و برای سفرهای طولانی بسیار مناسب هستند. در ادامه چند اتوبوس رنو را معرفی کرده ایم.

اتوبوس رنو شهاب

در دهه 80، شرکت شهاب اتوبوس‌های رنو را برای استفاده در سیستم‌های حمل و نقل شهری عرضه کرد. این اتوبوس ها معمولا به رنگ آبی هستند و طراحی نسبتا تمیزی دارند. به این ترتیب که چراغ های جلو آنها دقیقاً مشابه چراغ های جلوی خودروی سمند است.

رنو ایلیاد

رنو به سادگی به دلیل نرمی و قدرت مانور خوب خود شناخته شده است و از این نظر برای استفاده شهری بسیار عالی است. یکی از اتوبوس های رنو که برای سفرهای بین شهری قابل استفاده است، اتوبوس رنو ایلیارد است. این اتوبوس دارای امکانات مختلفی است و می تواند بیش از 25 نفر را در حالت VIP جابه جا کند. در حالی که در حالت عادی ظرفیت آن 42 نفر است. از ویژگی های این اتوبوس می توان به صندلی های بسیار راحت آن با کمک هیدرولیک پنوماتیک و نورپردازی جذاب داخلی اشاره کرد. در این صفحه می توانید این اتوبوس محبوب را خریداری کنید.

اتوبوس رنو SLF

مدل اتوبوس رنو که در بازار نیز بسیار محبوب است، اتوبوس مدل SLF است. از نظر طراحی، به سادگی بسیار به روزتر از مدل های دهه 80 شهاب است. نکته خنده دار این اتوبوس این است که اتوبوس های SLF در رنگ های مختلف از جمله صورتی و زرد تولید و به بازار عرضه می شوند. اگر قصد خرید یک اتوبوس باکیفیت را دارید پیشنهاد می کنم نگاهی به رنو SLF بیندازید.
در مورد رنو SLF باید اشاره کنیم که این اتوبوس بیشتر برای مصارف شهری ساخته شده و فقط در مواقع خاص ساخته شده است. این نوع اتوبوس ها برای استفاده بین شهری. اغلب استفاده می شوند.

سخن آخر

در این مطلب درباره انواع اتوبوس شرکت خودروسازی رنو صحبت کردیم و شما را مدل های مختلف آن آشنا نمودیم. همچنین در ابتدای مطلب نگاهی به تاریخچه این برند انداختیم تا شما با این برند معتبر خودروسازی بیشتر آشنا شوید و آن را بیشتر بشناسید.

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : باس درایور

 

اکثر رانندگان کامیون حداقل یک بار قطع شدن تریلر را دیدهاند. قیچی چیز خطرناکی است که در صورت عدم کنترل می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. قیچی کردن تریلر وضعیتی است که در آن کل تریلر در یک زاویه بسیار نامناسب نسبت به کامیون یدک کش قرار می گیرد. این زاویه نامناسب امکان کنترل خودرو را از راننده می گیرد.

بریدن تریلر باعث میشود راننده کنترلی بر نحوه چرخش کامیون نداشته باشد و تریلر را از کامیون جدا کرده و باعث از بین رفتن کامل فرمان شود. چنین حوادثی می تواند منجر به حوادث رانندگی شدید شود.

برای خرید لوازم بنز ده تن از سایت تهران یکتا روی لینک کلیک کنید.

 علل اصلی قیچی شدن کامیون

 همه ما می دانیم که همه تریلرها از دو قسمت تشکیل شده اند: لودر و بدنه. اتصال این دو قسمت از تجهیزات کامیون باید به درستی انجام شود. زیرا در حالت عادی هنگام چرخش کامیون، این دو قسمت در جهت مخالف حرکت خواهند کرد. قطعات بدنه خودروهای سنگین نیز یکی از مهم ترین قسمت های یک کامیون هستند.

برش تریلی زمانی اتفاق میافتد که میزان چرخش این قطعه اتصال از تحمل آن بیشتر شود. از آنجایی که یک روز بارانی است و سطح جاده خیس است، ترمزهای زودهنگام و ناگهانی امکان انحراف کامل این قسمت های اتصال را فراهم می کند و در نتیجه بار کامیون و کامیون در جهت مخالف قرار می گیرند.

این اختلاف معمولاً از 90 درجه تجاوز می کند، به طوری که قسمت عقب تریلر به جلو خم می شود و با کابین راننده هم ردیف می شود. این چرخش احتمال برخورد کامیون با موقعیت راننده تریلر را افزایش می دهد کامیون و سرنشینان آن تنها در صورتی آسیب می بینند که تریلر آنها را قطع کند. اگر بریدگی تریلر در یک جاده شلوغ اتفاق بیفتد و راننده نتواند کامیون را کنترل کند، این احتمال وجود دارد که تریلر با سایر وسایل نقلیه موجود در منطقه برخورد کند و باعث تصادف وحشتناک شود.

 رابطه بین بارندگی و برش تریلر

بر اساس تجربه راننده و همچنین گزارشهای پلیس راهنمایی و رانندگی، بیشتر موارد بریده شدن در دو فصل بارانی زمستان و پاییز رخ میدهد. این امر را می توان عمدتاً به وجود رطوبت و افزایش لغزش جاده در این دو فصل نسبت داد. باران و برف سطح جاده های آسفالتی را بسیار لغزنده می کند. به طور طبیعی، ترمز ناگهانی باعث چرخش تریلر یا جک زدن آن می شود. هر دوی این موارد شامل بریدگی ماشین است.

جلوگیری از بریدگی کامیون و تریلر

استفاده از سیستم های ترمز ضد قفل و قطعات یدکی باکیفیت موثرترین راه برای جلوگیری از برش است. سیستم ترمز ضد قفل از لیز خوردن لاستیک پس از فشردن پدال ترمز جلوگیری می کند. در واقع، سیستم لغزش لاستیک را تشخیص می دهد و نیروی مخالفی را برای کاهش آن به سمت لاستیک می فرستد

یکی دیگر از مواردی که می تواند شانس قطع شدن تریلر را کاهش دهد توجه و تمرکز راننده هنگام حمل بارهای بسیار سبک است. هیچ فرآیند خاصی برای بارهای سنگین مورد نیاز نیست و حتی می تواند از لغزش کامیون در شرایط بارانی جلوگیری کند.

بارهای سبک یک عامل جدی برای برش تریلر در نظر گرفته می شود زیرا وزن به طور مساوی روی تریلر توزیع نمی شود. بنابراین، باید به این نکته اشاره کنیم که هنگام حمل بارهای سبک، از توزیع یکنواخت وزن مطمئن شوید تا خطر برش تا حد زیادی کاهش یابد.

رابطه بین ترمز و قیچی

استفاده از ترمزهای با کیفیت پایین، احتمال برش تریلر را افزایش می دهد. ترمزهای خوب باید تمام استانداردهای لازم را داشته باشند و باید از یک مرکز لوازم یدکی معتبر خریداری شوند. حتی اگر ترمز باکیفیت بخرید، باید یک سری نکات مهم را رعایت کنید. موضوعات زیر ممکن است در این نکات ذکر شود:

• حتی در هنگام عبور از یک پیچ ساده ترمز نکنید.

• هنگام عبور از پیچ های ناهموار، به جای ترمز کردن، سرعت خود را کم کنید.

• هنگامی که کامیون هنوز در یک خط مستقیم حرکت می کند، ترمز را فشار می دهید.

• قبل از رسیدن به پیچ، کمی ترمز کنید و در حین عبور از آن، ترمز را رها کنید.

• بلافاصله پس از عبور از پیچ گاز بدهید.

• تا حد امکان از جاده های شیب دار پرهیز کنید.

علاوه بر ترمزگیری دقیق، در قسمت عدم چرخاندن فرمان باید به چند نکته توجه داشت. بهتر است هنگام ترمزگیری ناگهانی فرمان را نچرخانید. ابتدا ترمز را فشار دهید و پس از کاهش سرعت کامیون به سطح مناسب، فرمان را بچرخانید. توجه به این نکته در کامیون های با فرمان غیر هیدرولیک بسیار مهمتر است.

اهمیت استفاده از بخش های سالم

همانطور که می بینید، یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از برش تریلر استفاده از قطعات یدکی سالم است. خرید قطعات یدکی انواع کامیون باید با احتیاط انجام شود. فروش قطعات یدکی ماشین آلات سنگین امری مهم است و تنها افراد با تجربه باید در این زمینه فعالیت کنند. توجه به استاندارد قطعات یدکی مهمترین نکته ای است که در هنگام خرید این قطعات باید به آن توجه کرد.

روش های مختلفی برای فروش قطعات یدکی کامیون وجود دارد. می توانید اقلامی مانند لنت ترمز کامیون را به صورت حضوری یا آنلاین خریداری کنید. البته استفاده از روش های اینترنتی سریع و متنوع است.

سخن پایانی

همانطور که می بینید، دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد. دانستن این عوامل و تلاش برای حل آنها، احتمال بریدن خودرو را به صفر می رساند. استفاده از مطمئن ترین قطعات یدکی کامیون (به ویژه درام ترمز کامیون) یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از این امر است. به طور کلی باید بیان کرد که استانداردسازی کلیه قطعات مکانیکی یک کامیون نقش ویژه ای در کاهش احتمال برش دارد. ترمزها و لنت ترمز کامیون های سنگین خودرو باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند و هنگام خرید باید در نظر گرفته شوند.

 


:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 26 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : باس درایور

 

 در حال حاضر صدها وسیله نقلیه سنگین در جاده وجود دارد. اما کدام یک از این کامیون ها می تواند بهترین ایران باشد؟ اصولاً در شرایطی که تنوع مهم است، انتخاب بهترین کار دشواری است. هر کدام از این وسایل نقلیه سنگین ویژگی های متفاوتی دارند و سلیقه هر فرد می تواند در این تصمیم تاثیر زیادی داشته باشد.

به عنوان مثال، گروهی تعمیر قطعات کم هزینه کامیون را یکی از بهترین ویژگی های خودروهای سنگین در ایران می دانند. در حالی که دیگران معتقدند که اینها ویژگی های ضروری در یک خودرو هستند و ممکن است بهترین معیار برای تعیین بهترین نباشند. بهترین کامیون های ایران عمدتا وارداتی هستند. در ادامه با تهران یکتا مرکز خرید لوازم یدکی ماشین سنگین همراه باشید.

بهترین کامیون های ایران را بشناسید

در این قسمت قصد داریم بهترین کامیون های ایران را طبق نظر اکثر مصرف کنندگان به شما معرفی کنیم. هر یک از این خودروهای سنگین دارای مزایایی هستند که بر انتخاب آنها به عنوان بهترین کامیون تأثیر می گذارد. با این مزایا و کامیون ها آشنا می شوید.

• کامیون هوو

کامیون هوو یکی از خودروهای چینی موجود در بازار داخلی است که بیش از 50 سال است که در جاده های ایران حضور دارد. اتاق با کیفیت بالا، سر و صدای کم و استهلاک همراه با موتور قوی، آن را به بهترین کامیون در کشور از نظر برخی از مصرف کنندگان تبدیل کرده است.

• کامیون رنو

رنو یکی از معروف ترین برندهای خودروسازی با سابقه طولانی در ایران است. اگرچه در جاده های ایران تعداد زیادی کامیون رنو نمی بینید، اما اکثر مصرف کنندگان آنها را به عنوان بهترین کامیون های ایران می شناسند

• کامیون F-Hash

کامیون ولوو FHash یکی از قدرتمندترین و محبوب ترین کامیون های دنیاست که در بازار ایران نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. اکثر دارندگان خودروهای سنگین با این مدل آشنایی دارند و بنابراین نیازی به تعریف اضافی ندارد.

• کامیون های ایویکو

ایوکو یک برند ایتالیایی است که یکی از بهترین کامیون های دنیا را طراحی می کند کامیون ایویکو به دلیل طراحی جذاب و به روز، کم مصرف و امکانات مقرون به صرفه، به راحتی می تواند کاندیدای بهترین خودروی سنگین ایران شود

• کامیون های Internash

مدل های به روز کامیون های اینترناش وارد بازار ایران نشده و به طور کلی تعداد زیادی از آنها در جاده های کشور دیده نمی شود. با این حال یکی از بهترین های موجود در بازار ایران محسوب می شود که البته اکثر این مدل ها قدیمی هستند.

• کامیون دیماایران همیشه مجبور نیست بهترین کامیون ها را از برندهای اروپایی داشته باشد. کامیون دیما یکی از خودروهای سنگین تولید داخل است که حدود یک سال از رونمایی آن می گذرد. اما در این مدت توانسته اند کیفیت خوبی از خود نشان دهند. شما می توانید برای این مدل، پروژکتور کامیون نصب کنید.

• کامیون C&C

کامیون های C&C یکی از خودروهای چینی مونتاژ شده داخلی هستند که توانسته اند کیفیت خوبی از خود نشان دهند. این مدل در سال های 1394 تا 1397 جزو پرفروش ترین انواع کامیون در ایران بوده و کاندیدای بهترین کامیون ایران شده است.

 چگونه بهترین لوازم یدکی کامیون در ایران را بخریم؟

فروشگاه‌های لوازم یدکی ماشین‌های سنگین را می‌توان در هر شهر یافت. اما آیا می توان قطعات درجه یک را از این مراکز تهیه کرد؟ بدیهی است که پاسخ منفی است. در برخی مراکز قطعات مستعمل بسته بندی شده و نو در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد تا قطعه کارایی لازم را نداشته باشد. این محصولات عمدتاً پس از مدت کوتاهی نیاز به تعویض دارند.

وجود یک نمونه تقلبی به این معنی نیست که معاینه فیزیکی قطعه برای به دست آوردن یک نمونه درجه یک ضروری است. به همین دلیل ممکن است گروهی از خریداران فروشگاه های اینترنتی لوازم یدکی ماشین های سنگین را انتخاب خوبی برای خرید ندانند. اما باید بدانید که حتی کارشناسان نیز نمی توانند کیفیت قطعات را با بازرسی فیزیکی تعیین کنند. در واقع آنچه می تواند کیفیت قطعه را تضمین کند، اطمینان مرکز فروش است. اگر فروشگاه خوبی را برای قطعات یدکی ماشین آلات سنگین انتخاب کنید، دیگر لازم نیست نگران کیفیت یا قیمت تجهیزات باشید. فروشگاه های آنلاینی که قطعات ماشین های سنگین را وارد می کنند یا آنها را تولید می کنند ممکن است گزینه بهتری باشند. این مرکز قطعات را بدون واسطه و با قیمت اصلی در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. به همین دلیل است که قیمت مناسب تر است.

آیا بهترین لوازم جانبی کامیون در ایران همیشه جزو گران ترین ها هستند؟

یکی از فرضیات اصلی مصرف کنندگان این است که بهترین کامیون های موجود در ایران در اصل گران ترین نوع این عوامل هستند و به همین دلیل قطعات یدکی آنها نیز جزو گران ترین قطعات به شمار می روند. اما این یک ایده بسیار اشتباه است. زیرا اکثر مصرف کنندگان کامیون هایی با هزینه نگهداری کم را ترجیح می دهند.

فروش قطعات یدکی ماشین های سنگین توسط مراکز مختلفی با ارائه انواع قطعات خارجی و داخلی انجام می شود. اگرچه قیمت هر قطعه یدکی توسط مراجع ذیربط به وضوح اعلام شده است، اما این به معنای یکسان بودن قیمت در همه مراکز نیست. البته باید در نظر داشته باشید که قیمت هر قطعه به طرح و نوع آن بستگی دارد. به عنوان مثال، قیمت قطعات بدنه خودروهای سنگین در محدوده قیمت موتور نیست و البته موتورها و اجزای آنها گرانتر هستند.

نکات پایانی

این مقاله به بررسی چند کامیون پرطرفدار و باکیفیت موجود در بازار ایران پرداخته است. اما شاید هیچ کدام از این کامیون ها بهترین کامیون های ایران نباشند. به طور کلی برای انتخاب بهترین باید ویژگی های مختلفی را در نظر گرفت که یکی از آنها دسترسی آسان به کالاهای کامیون است. همانطور که می دانید خودروهای سنگین موجود در ایران شامل تمامی برندهای معروف دنیا مانند کامیون نیسان 375 نمی شود و به همین دلیل موارد بررسی شده در این مقاله بسته به شی در داخل کشور شرطی و موجود می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : باس درایور

 

کامیون نوعی وسیله نقلیه سنگین است که معمولاً برای حمل و نقل کالا در سراسر جهان استفاده می شود. می توان از آن برای حمل کالا و مواد از یک مکان به مکان دیگر اعم از بین شهری و بین المللی استفاده کرد. کامیون ها در انواع مختلف و با اندازه ها و ظرفیت های مختلف از جمله: کامیون های باری، مسافربری، صنعتی و کامیون های خاص مانند: آمبولانس و خودروهای عمومی طراحی و ساخته می شوند.

استفاده از کامیون اساساً به فعالیت یا مصرف اصلی آن اشاره دارد. به عبارت دیگر کامیون ها با توجه به نوع و هدفشان می توانند برای مصارف مختلفی استفاده شوند. به عنوان مثال: می تواند به عنوان وسیله نقلیه برای حمل بارهای سنگین در صنعت ساختمان، حمل و نقل و انتقال کالا در تجارت و تدارکات، خدمات امداد و نجات، فعالیت های عمومی و خدمات سیار مانند فروشگاه ها یا رستوران ها استفاده شود. دستگاه های تلفن همراه و غیره باید استفاده شود. .

کاربرد کامیون ها با توجه به نیازهای مختلف جامعه و صنایع می تواند تغییر کند که به آن استفاده از کامیون یا تبدیل کاربری کامیون می گویند. در این حالت کامیون از یک فعالیت اصلی به فعالیت دیگر مانند: تبدیل شدن به یک واحد تجاری سیار، سلامت سیار یا خدمات عمومی و غیره منتقل می شود. این تغییرات مستلزم رعایت یک سری قوانین و مقررات است که در ادامه این مقاله به آنها اشاره خواهم کرد.

برای خرید چراغ خطر کامیون روی لینک کلیک کنید.

شرایط تغییر کاربری کامیون چیست؟

تبدیل کامیون به معنای تغییر کاربری اصلی کامیون از یک فعالیت تجاری به فعالیت تجاری دیگر است، مانند: تبدیل آن به فروشگاه یا رستوران سیار، آمبولانس سیار و موارد مشابه. الزامات برای تبدیل کامیون ممکن است بر اساس قوانین و مقررات محلی و منطقه ای متفاوت باشد، اما به طور کلی، برخی از مناطق ممکن است نیاز به مجوزهای خاصی برای تبدیل کامیون داشته باشند.

این مجوزها می توانند شامل مجوزهای بهداشتی، غذایی، تولیدی و تجاری باشند. در برخی موارد، تغییر در استفاده از کامیون ممکن است نیاز به تغییرات ساختاری داشته باشد. به عنوان مثال: اضافه کردن لوازم آشپزخانه، سیستم های تهویه مطبوع، سیستم های الکتریکی و غیره

هزینه تغییر کاربری کامیون

هزینه تغییر کاربری کامیون به عوامل زیادی بستگی دارد. در برخی موارد، تغییر در استفاده از کامیون ممکن است به تغییرات ساخت و تجهیزات تخصصی نیاز داشته باشد که ممکن است هزینه‌های ساخت و نصب تجهیزات را به همراه داشته باشد. بسته به نوع تغییر کاربری، تجهیزات یا مواد خاصی مورد نیاز است و این موارد ممکن است هزینه های اضافی را به همراه داشته باشد، از جمله: هزینه خرید قطعات یدکی کامیون و نصب تجهیزات و مواد لازم. گاهی اوقات، برای تغییرات کاربر، ممکن است تغییرات فنی در کامیون ایجاد شود که باید هزینه آن را پرداخت کنید.

 سن کامیون

 مدت زمان استفاده از کامیون معمولاً عامل مهمی در قوانین و مقررات مربوط به آن است. در بسیاری از جوامع، زمانی که یک کامیون توانایی تغییر کاربری خود را به مکان خدمات دیگری دارد، سن آن کامیون به عنوان یک وسیله نقلیه تجاری مهم است.

به طور کلی، سن مورد نیاز برای تغییر کاربری کامیون می تواند از چند سال تا چندین دهه متفاوت باشد که اغلب در ایران بیست و پنج سال است. یعنی اگر وسیله نقلیه سنگین شما یا قطعات یدکی بدنه آن فرسوده شده باشد و کامیون از سن قانونی خود گذشته باشد، امکان تغییر کاربری آن را نخواهید داشت. این سن معمولاً توسط سیاست ها و مقررات محلی، منطقه ای یا ملی تعیین می شود. برای اطمینان از ایمنی و عملکرد مناسب، کامیون ها را می توان تا سن لازم بررسی کرد.

جریمه تغییر کاربری کامیون

به هزینه یا جریمه ای اشاره دارد که ممکن است برای تغییر کاربری کامیون یا تغییر کاربری از یک فعالیت به فعالیت دیگر اعمال شود. این جریمه ها معمولاً توسط مقامات محلی و سازمان های مربوطه تعیین و اجرا می شوند و دلایل آن متفاوت است. در برخی مناطق، تغییر کاربری کامیون مستلزم رعایت قوانین و مقررات خاصی است که ممکن است منجر به جریمه هایی برای تغییر کاربری شود.

در صورتی که کامیون مورد نظر در حالت مشخص شده مورد استفاده قرار نگیرد و به عبارت دیگر برای کارهای غیرمجاز استفاده شود، ممکن است جریمه تغییر کاربری در نظر گرفته شود. میزان جریمه های تبدیل کامیون متغیر است و به قوانین و مقررات محلی و سیاست های سازمان های مربوطه بستگی دارد. بهتر است با مقامات محلی مربوطه تماس بگیرید تا اطلاعات دقیق تری در مورد مجازات تغییر کاربری کامیون ها در منطقه خود دریافت کنید.

 نتیجه گیری

تغییر کاربری کامیون ها موضوعی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است قبلاً کامیون ها عمدتاً برای حمل و نقل کالا و کالا مورد استفاده قرار می گرفتند، اما امروزه با توجه به توسعه فناوری و تغییر نیاز جامعه، کامیون ها به منظور استفاده از آنها برای مصارف دیگر به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرند و این امر منوط به رعایت شرایط و شرایط خاصی است.

علاوه بر این، تغییر فزاینده ای در استفاده از کامیون ها به عنوان وسیله ای برای حمل و نقل سبز وجود دارد. کامیون های برقی و آب به عنوان جایگزینی برای کامیون های سوخت فسیلی با استفاده از فناوری های پیشرفته مانند موتورهای الکتریکی و سیستم های هیدروژنی در حال ظهور هستند. این تغییر کاربری می تواند به کاهش آلودگی هوا و توجه به محیط زیست کمک کند.

در نتیجه، تغییر استفاده از کامیون ها از حمل و نقل باری سنتی به کاربردهای متنوع تر از جمله حمل و نقل عمومی، نجات و حمل و نقل سبز، بهبود ترافیک و حفاظت از محیط زیست. قابلیت های کامیون ها با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نیاز جامعه به طور مداوم در حال گسترش است و این امکان وجود دارد که در آینده کاربری آنها تغییر بیشتری پیدا کند.

 



:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : باس درایور

 

 کامیونت ها مانند دیگر ماشین‌های سنگین بخشی از وسایل نقلیه سنگین به حساب می‌آیند که اندازه آنها کمی کوچکتر از کامیون ها است. البته ابعاد بزرگتری نسبت به وانت ها دارند. معمولاً کامیون ها با چهار یا شش چرخ در دو محور برای حرکت نصب می شوند. این وسیله نقلیه ساخت ژاپن است و باری که می تواند حمل کند معادل یک تا شش تن است. این مدل از کامیون های کوچک با توجه به نوع تجهیزات مورد استفاده نام های متفاوتی دارند و طرح های مختلفی دارند. به عنوان مثال: کامیون جک، ایسوزو، فوسو، الوند و .... . در ادامه با تهران یکتا فعال در فروش لوازم یدکی ماشین سنگین همراه باشید.

معرفی کامیون Fuso

این خودروهای سنگین توسط شرکت های ژاپنی آلمانی طراحی و تولید و سپس وارد ایران شدند. موتورهای به کار رفته در این کامیون ها ساخت آلمان است که بسیار قدرتمند بوده و مصرف سوخت پایینی نیز دارد. علاوه بر این میزان آلودگی ناشی از گازهای آلوده در حین حرکت این خودروها بسیار کم است که برای حفظ سلامت محیط بسیار مهم است. ظرفیت حمل این مدل کامیون متنوع است، بنابراین در انواع مختلفی مانند کامیون های هشت تنی، شش تنی و پنج تنی موجود است.

برای خرید چراغ جلو هیوندا روی لینک بزنید.

هر یک از این کامیون های ذکر شده دارای ویژگی های خاصی بوده و برای کار خاصی طراحی و ساخته شده اند. تجهیزات به کار رفته در ساخت این مدل کامیون با کیفیت و مقرون به صرفه می باشد. با سیستم کنترل طراحی شده در ماشین های سنگین تر، می تواند پایداری خود را به خوبی در سرازیری و سربالایی نشان دهد. علاوه بر این، وجود ترمز موتور، ایربگ راننده و ترمز ضد قفل از دیگر ویژگی هایی است که در این مدل خودرو به کار رفته است

کامیون ایسوزو

 کامیون ایسوزو نام یک شرکت ژاپنی است که در زمینه طراحی و تولید خودروهای سنگین فعالیت می کند. کامیون های ایسوزو نیز ساخت همین شرکت است. این خودروها دارای ویژگی های خاصی هستند که در ادامه به برخی از آنها می پردازم:

_ قدرت موتور استفاده شده در این خودروها نسبتاً زیاد است و معمولاً چهار یا شش سیلندر است. علاوه بر این، کیفیت سیلندر این موتورها از کیفیت بالایی برخوردار است.

این مدل خودروی سنگین اهرمی برای بالا و پایین بردن دستی شیشه ها ندارد، اما به صورت برقی کار می کند.

این نمونه از کامیون از سیستم تهویه مطبوع استفاده می کند

میزان سوخت مصرفی کامیون های ایسوزو کم است و هیچ آلودگی برای محیط زیست ایجاد نمی کند.

دسترسی به موتور خودرو از طریق کابین آن امکان پذیر است.

از دیگر ویژگی های موجود در این کامیون می توان به وجود بخاری و تهویه مطبوع اتوماتیک، کیسه هوا برای راننده و دانش آموزان و سیستم قفل اشاره کرد. وانت ایسوزو در انواع مختلفی ساخته می شود. ایسوزو هشت، شش تنی و 5.2 تنی سه نمونه از این خودروی سنگین هستند.

بررسی تفاوت‌های کامیون‌های Fuso و Isuzu

قابلیت تنظیم و تا کردن صندلی را می توان در کامیون ایسوزو مشاهده کرد. علاوه بر این، به دلیل وجود برف پاک کن های فولادی، چنین خودروهای سنگینی از دقت رانندگی بالاتری برخوردار هستند. زیرا احتمال آسیب دیدن آنها کمتر است.

پله های ورودی داخل کامیون های ایسوزو برای جلوگیری از سر خوردن و ناامیدی رانندگان و شاگرد‌راننده آنها طراحی شده اند. همانطور که قبلاً اشاره کردم، موتورهای مورد استفاده در کامیون های فوسو ساخت آلمان هستند. بنابراین در مقایسه با موتورهای ایسوزو قدرتمندتر و مصرف سوخت کمتری دارد.

کامیون ایسوزو دارای سیستم تعلیق نرمتر و با کیفیت تر است. کامیون Fuso از نظر گیربکس برتری بالایی نسبت به ایسوزو دارد.

سیستم تهویه مورد استفاده در کامیون Fuso ضعیف تر از ایسوزو است. زیرا سیستم کندانسور AC به درستی در این خودرو کار نمی کند. کامیون های فوسو بیشتر در معرض خرابی کمک فنر و نشت روغن هستند. پس هنگام خرید دست دوم این خودروها حتما به این موارد توجه کنید

اگر هنگام خرید کامیون فوسو به یک مرکز معتبر مراجعه کنید، می توانید با شرایط اقساطی صاحب کامیون شوید. اما این برای اتومبیل های ایسوزو کمتر رایج است. اتومبیل های ایسوزو دارای کابین ضد حریق و داشبورد مخصوص طراحی شده از فولاد هستند. رانندگان کامیون های ایسوزو می توانند به راحتی به تمام ویژگی های داشبورد مانند: سرعت سنج، دمای مایع خنک کننده موتور و غیره دسترسی داشته باشند و آن ها را کنترل کنند.

سخن پایانی

سعی کردم در این مقاله در مورد تفاوت کامیون های فوسو و ایسوزو صحبت کنم تا هنگام خرید دچار سردرگمی نشوید. شما عزیزان می توانید با مطالعه این مطالب و بررسی امکانات و تجهیزات داخل هر مدل کامیون خودروی مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید. زیرا هیچ کدام از اینها بر دیگری برتری ندارد

 

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : باس درایور

 

کامیون های مختلفی در ایران وجود دارد که توسط شرکت های مختلف تولید می شوند. کامیون تاترا یکی از کامیون هایی است که وارد کشور شد و می توان گفت یکی از ماشین های سنگین بسیار عالی است. این خودرو به راحتی از جاده های شلوغ و نامساعد عبور می کند. این دستگاه برای کاربردهای مختلف استفاده می شود.

برای ارتباط با وارد کننده انواع قطعات کامیون روی لینک بزنید.

 معرفی شرکت تاترا

در ابتدا لازم است سازنده این کامیون بررسی شود. کامیون مورد نظر ساخت شرکت تاترا می باشد. این شرکت در جمهوری چک به عنوان خودروساز فعال است. این یکی از شرکت های قدیمی است که در سال 1918 نام خود را به تاترا تغییر داد که به کوه های تاترا در مرز جمهوری چک و لهستان برمی گردد. خودرو، واگن، کامیون و ... از جمله خودروهای تولیدی این شرکت می باشد.

نکته مهم در مورد شرکت تاترا این است که در زمان جنگ جهانی دوم نقش موثری در تولید موتورهای تانک و کامیون داشت. پس از حمله آلمان به جمهوری چک، افراد زیادی به دلیل رانندگی با تاتراهای سنگین جان خود را از دست دادند که باعث شد تاتراها به عنوان سلاح مخفی جمهوری چک شناخته شوند و مقامات دستوری مبنی بر ممنوعیت رانندگی تاتراها توسط آلمانی ها صادر کردند. نکته جالب دیگر در مورد  تاترا این است که شرکت مذکور سومین شرکت قدیمی خودروسازی جهان است. اولین خودروی تولید شده توسط این شرکت خودروی پرزیدنت نام دارد. تاترا همچنین یکی از قدیمی ترین تولیدکنندگان خودروهای سواری و کامیون با موتورهای احتراق داخلی است.

مزایای استفاده از کامیون تاترا

حمل و نقل کالا به روش زمینی که بیشتر از کامیون برای این منظور استفاده می شود دارای مزایای مختلفی است. کامیون تاترا به راحتی از جاده های ناهموار و صعب العبور عبور می کند و مشکلی پیش نخواهد آمد. هزینه ارسال با آن نسبت به سایر روش های حمل و نقل کمتر است. ارسال مستقیم کالا به مشتریان، حمل و نقل راحت و عدم محدودیت در حمل و نقل از دیگر مزایای استفاده از این دستگاه است. برای مثال در حمل و نقل با کامیون می توان کالا را از درب کارخانه و انبار بارگیری کرد و به راحتی به مقصد رساند.

 مشخصات و ویژگی های کامیون تاترا

یکی از مهمترین ویژگی های کامیون تاترا این است که این دستگاه برای عبور از جاده های صعب العبور، پر پیچ و خم و نامساعد تولید می شود و گزینه ای مناسب برای حمل و نقل فوق سنگین در سراسر کشور می باشد. به دلیل داشتن چنین مزیتی از کامیون تاترا برای کارهایی مانند حمل چوب، امور نظامی، کامیون های معدن و ... استفاده می شود.

از دیگر ویژگی های این کامیون ها لوله مرکزی برای حمل بار است که از آن به عنوان قاب ستون فقرات نیز یاد می شود. به عبارت دیگر تمام قسمت های کامیون روی این لوله مرکزی محکم قرار می گیرند. مقاومت پیچشی و خمشی این طرح باعث شده است که روسازی ها در برابر حرکات و نیروهای وارد شده به محورها حفظ شوند. این ویژگی منجر به افزایش کیفیت رانندگی در جاده های سخت شده و در نتیجه امکان حرکت با سرعت بالا در خارج از جاده را فراهم می کند. موتور قدرتمند نصب شده در این خودرو باعث می شود که به راحتی بار را حمل کند.

از آنجایی که این کامیون دارای طراحی ارگونومیک برای راننده است، از هرگونه لرزش و سر و صدای اضافی جلوگیری می کند که خود باعث لذت و راحتی رانندگی می شود. یکی دیگر از ویژگی های کامیون تاترا ظاهر زیبا و جذاب آن است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. تجهیزات مدرن مانند سیستم تشخیص خودکار عیب، مدیریت انرژی و ... و همچنین مقرون به صرفه بودن با وجود کاهش مصرف سوخت از دیگر مزایا و ویژگی های این کامیون می باشد.

کامیون تاترا در ایران

از جمله کامیون های پرطرفدار و زیبای وارداتی در ایران، کامیون تاترا است که مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. نکته مهمی که در مورد این دستگاه باید به آن اشاره کرد این است که در ایران امکان خرید و فروش کامیون تاترا و خرید لوازم یدکی کامیون از تعداد زیادی نمایندگی رسمی وجود ندارد و واردات آن فقط به صورت سفارشی امکان پذیر است. در ایران از این کامیون ها برای حمل و نقل در جاده های صعب العبور و امداد و نجات و نظامی و ... استفاده می شود.

کامیون فونیکس تاترا که یکی از پرفروش ترین انواع این کامیون ها در دنیاست یکی از بهترین کامیون های تاترا در ایران نیز محسوب می شود. این مدل کامیون دارای 8 چرخ می باشد. کامیون تاترا فینیکس بر اساس استاندارد آلایندگی یورو 6 ساخته شده است. محور تعلیق بادی، محفظه بار با ظرفیت 18 متر مکعب، پیمایش 85 کیلومتر در ساعت، سیستم SCR و EGR از جمله امکانات این دستگاه است. این نوع کامیون نسبت به سایر کامیون ها در ایران محبوبیت بیشتری دارد.

نکات پایانی

وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون ها همیشه بهترین انتخاب برای حمل بارهای بزرگ هستند. از کامیون ها می توان به کامیون تاترا اشاره کرد که در مطالب بالا به بررسی آن پرداختیم. این خودرو ویژگی های منحصر به فردی دارد که آن را به منحصر‌به فردترین کامیون وارداتی ایران تبدیل کرده است. با این کامیون ها می توانید به راحتی از جاده های پر پیچ و خم و سخت عبور کنید.

 

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : باس درایور

 

قطعات خودروها بخصوص خودروهای سنگین از هر فروشگاهی نباید انجام شود چراکه کیفیت آنها بسیار مهم است. بنابراین خرید لوازم یدکی ماشین سنگین را باید جدی گرفت و به خاطر قیمت پایین تر سراغ جنس بی کیفیت نباید رفت. استپر قطعه مهمی در موتور خودرو است که روی دریچه گاز خودرو نصب می شود. هنگامی که پدال گاز فشار داده نمی شود، استپر که یک قطعه الکترونیکی – مکانیکی است وظیفه تنظیم میزان هوای ورودی به شیر گاز و همچنین روشن نگه داشتن خودرو را بر عهده دارد. استپر به همراه سنسور دریچه گاز با دریافت و ارسال اطلاعات به ECU از خاموش شدن خودرو در دورهای پایین موتور جلوگیری می کند.

به دلیل وجود این قطعه در قسمت ورودی شیر گاز، احتمال  آلودگی آن به ذرات معلق و دوده روغن وجود دارد. آلودگی استپر باعث اختلال در عملکرد آن می شود و لازم است این قسمت تمیز شود تا آسیب جدی به موتور وارد نشود.

 اجزای استپر موتور

 این قطعه نیز مانند هر قطعه الکترونیکی دیگر از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هماهنگی هر یک از این قطعات با یکدیگر باعث عملکرد عالی این قطعه می شود. از مهمترین اجزای استپر موتور می توان به الکتروموتور، فنر نگهدارنده، بوش جداکننده، شفت و کلاهک اشاره کرد.

برای خرید چراغ  جلو کامیون روی لینک کلیک کنید.

نحوه کارکرد استپر موتور

همانطور که گفته شد این قطعه روی دریچه گاز نصب می شود و توسط کامپیوتر یا ECU خودرو کنترل می شود. با حرکت به جلو و عقب، استپر میزان ورودی هوا را کنترل می کند که توسط 4 ترانزیستور کنترل می شود. ECU دمای موتور و سایر شرایط خودرو را دریافت می کند، فرمان لازم را به ترانزیستورها می فرستد و در نتیجه شیر استپر باز و بسته می شود. در واقع با افزایش دمای موتور، سوپاپ آن باز می شود و پس از کاهش دمای موتور و رسیدن به حالت نرمال، سوپاپ دوباره بسته می شود. همچنین در صورت فشار ندادن پدال گاز، به دلیل نیاز موتور به هوا، سوپاپ برای تامین هوای مورد نیاز موتور باز می شود.

عملکردهای استپر موتور

 همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، مهمترین وظیفه این قسمت روشن نگه داشتن خودرو در سرعت های پایین است. اما استپر وظایف دیگری دارد  . از وظایف استپر موتور خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وقتی موتور سرد است، استپر نقش ساسات را بازی می کند. یعنی وقتی موتور سرد است با تنظیم سوزن ماشین با اولین استارت استارت می خورد.

• این قسمت سرعت موتور را هنگام تحمل بار اضافی تنظیم می کند. به عنوان مثال، هنگامی که در هوای گرم کولر گازی را روشن می کنید، در واقع بار اضافی به موتور وارد می کنید. در این زمان برای پاسخگویی به این بار اضافی که بر عهده استپر است باید دور موتور را افزایش داد.

• یکی دیگر از عملکردهای درپوش تنظیم سوخت و هوا در سرعت کم است. منظور از دورهای کم در خودرو معمولا بین 900 تا 1100 دور در دقیقه است. وقتی ماشین پارک است و موتور ماشین به طور معمول کار می کند، تنظیم سوخت و هوای ورودی توسط استپر انجام می شود.

• هنگام تعویض دنده، این قسمت سرعت ماشین را تنظیم می کند. هنگامی که راننده هنگام تعویض دنده پای خود را از روی پدال گاز برمی دارد، استپر سرعت را با جلوگیری از بسته شدن سریع مسیر هوا تنظیم می کند.  این مشکل زمانی نیز رخ می دهد که راننده به طور ناگهانی پای خود را از روی پدال ترمز بر می دارد.

علائم خرابی استپر موتور

اکنون زمان آن است که علائم شکست استپر را بررسی کنیم. مهمترین وظیفه استپر جلوگیری از خاموش شدن ماشین در سرعت های پایین است. به عبارت دیگر دور موتور در دورهای پایین توسط این قسمت تنظیم می شود. بنابراین می توان خرابی آن را در دورهای پایین تشخیص داد و اغلب در زمان روشن بودن موتور، دور موتور ثابت نیست و دائماً تغییر می کند. تشخیص خرابی استپر موتور با علائم دیگری همراه است که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

• افزایش دور موتور بلافاصله پس از استارت زدن خودرو

• خاموش کردن خودرو با رها کردن پدال گاز

• کاهش سرعت موتور در بارهای اضافی مانند روشن کردن کولر

• سرعت موتور ناپایدار هنگام کار در محل

• گاز گرفتن خودرو بدون دلیل پس از استارت زدن خودرو

• افزایش دور موتور با افزایش دمای موتور

همه علائم خرابی استپر موتور به نحوه کار خود استپر مربوط می شود. زیرا سوپاپ آن به درستی باز و بسته نمی شود و در نتیجه میزان هوای ورودی به موتور مختل شده و موارد فوق ظاهر می شود.

شستن استپر موتور

برخی از علائم ذکر شده در بالا به دلیل کثیف بودن قسمت استپر رخ می دهد که می توانید بدون مراجعه به مکانیک آن را تمیز کنید. در ادامه به نحوه شستشوی استپر موتور اشاره می کنیم.

• خودرو را خاموش کنید و اجازه دهید موتور به اندازه کافی خنک شود.

• محل استپر را شناسایی کنید. برای این کار از راهنمای خودرو کمک بگیرید.

• پیچ های مربوطه را باز کرده و سیم ها و سایر اتصالات را از موتور جدا کنید.

• قطعه استپر را با دقت بشویید. برای این کار می توانید از اسپری دیزل یا انژکتور استفاده کنید.

• آن را با استفاده از هوای فشرده خشک کنید.

• شیر استپر را بررسی کنید و مطمئن شوید که بسته است.

• آن را در جای خود قرار دهید، سیم ها را وصل کنید و پیچ ها را ببندید.

بعد از شستن و نصب مجدد استپر، چند روز رانندگی کنید. اگر علائم خرابی مشاهده کردید این معنی است که مشکل به دلیل کثیفی استپر بوده است. اگر دوباره با علائم خرابی مواجه شدید، مشکل جای دیگری است و باید به مکانیک ماهر مراجعه کنید تا ریشه مشکل را بیابید و آن را برطرف کنید.



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 دی 1402 | نظرات ()